Digital markedsføring har blitt viktigere og viktigere for norske bedrifter. Men faget er krevende da utviklingen går lynraskt, og det er stadige endringer som norske bedriftsledere må følge med.

Hva blir de viktigste å følge med på i tiden fremover? Her er noe av det du kan forvente deg i 2015:

Utviklingen innen digital markedsføring raser av sted. Innholdsmarkedsføring var stort i 2014, men blir enda større i 2015.
Utviklingen innen digital markedsføring raser av sted. Innholdsmarkedsføring var stort i 2014, men blir enda større i 2015.

Sosiale medier blir ikke gratis lenger

Å etablere seg med bedriftssider i sosiale medier har alltid vært gratis. Det har også vært gratis å få ut sitt budskap til den følgermassen man har bygget seg opp.

Les også: Her er de 7 viktigste sosiale mediene for norske bedrifter

Problemet fremover er at for å nå ut må du belage deg på å begynne å betale penger for det. Også til de som allerede følger deg.

Content Marketing blir enda hottere

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, har vært det store buzz-ordet innen markedsføring i 2014. 2015 vil ikke endre dette.

Norske SMB-bedrifter begrenser sitt engasjement innen content marketing til å oppdatere sin Facebook-side. Bedriftene må satse på en helhetlig strategi for å lage nyttig innhold, tilpasset sine kunder.

Les også: Slik får du billigere og bedre markedsføring

Kort, enkelt, visuelt innhold som vil hjelpe kunder med de faktiske utfordringene de har. Dette er ikke enkelt, men det er nødvendig for at Content Marketing skal gi ROI.

Bedrifter vil kutte i antall kanaler

Mange har hørt at bedriften må være i “alle kanaler”. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, overalt må vi være.

I 2015 vil nok flere og flere bedrifter forstå at de ikke skal være i "alle" kanaler, men der hvor kundene deres faktisk er.
I 2015 vil nok flere og flere bedrifter forstå at de ikke skal være i «alle» kanaler, men der hvor kundene deres faktisk er.

Les også: 4 tips til effektiv markedsføring i sosiale medier

Kommer det en ny kanal så må bedriften kaste seg over denne, eller så er vi fortapt. Eller?

Nei, det du må gjøre er å finne ut hvor kundene dine faktisk er. Bruker ikke kundene dine Twitter, ja, da trenger du ikke å være der. Så i 2015 er det vel så viktig å finne ut hvilke kanaler du IKKE skal satse på. Bruk tid og penger der det gir effekt.

Forbrukere sjekker 5+ kilder før kjøp

Skal du selge noe, må du være klar over at forbrukerne i 2015 er i førersetet i kjøpsprosessen. Over halve salget er allerede gjort før en selger prater med en potensielle kunde.

Kjøperen har allerede lest seg opp. Hun har googlet etter tips til hva hun skal kjøpe, hva hun bør tenke på og hun har fått tips i sosiale medier. Da holder det ikke at en bedrift har gode selgere.

Les også: 5 tips for å få høyest mulig ROI for din digitale markedsføring

Digital markedsføring blir enda viktigere i 2015.

Hypersegmentering og personalisering

Til nå er det vært vanligst å kommunisere en-til-mange. Alle kunder får det samme nyhetsbrevet. Alle som kommer inn på nettsiden ser nøyaktig den samme informasjonen.

Les også: Finn dine personas og få flere og bedre leads

Er informasjonen i stedet tilpasset hver enkelt person, vil den få langt større gjennomslag. Nyhetsbrev kan for eksempel tilpasses hvilke artikler en person har lest eller hvilke e-bøker en person har lastet ned.

Det er også mulig å personalisere nettsiden din slik at hver person bli ønsket velkommen med navn i tillegg til at innholdet blir tilpasset hva de har kikket på tidligere. Dette er foreløpig ikke veldig vanlig, i alle fall ikke i Norge.

Hyperlokal annonsering vil få et løft i 2015. Dette innebærer at du med stor presisjon kan nå ut til akkurat de du ønsker å nå. Driver du for eksempel en frisørsalong på Bekkelaget, kan du betale for å kun nå ut til de som bor der.

Video øker i omfang

Video vil fortsette å øke i popularitet, og Facebook er i ferd med å gå forbi YouTube når det kommer til markedsføringsvideoer.
Video vil fortsette å øke i popularitet, og Facebook er i ferd med å gå forbi YouTube når det kommer til markedsføringsvideoer.

I 2015 vil innholdsmarkedsføringen trolig bli mer multimedial. Flere og flere vil prøve seg på video i et forsøk på å stikke ut i jungelen med innhold der ute.

På slutten av 2014 ser det ut til at det er flere markedsføringsvideoer som blir lastet opp på Facebook enn på YouTube(!) Socialbakers har analysert over 180.000 videoer på over 20.000 Facebook-sider, og studien viser en sterk økning for Facebook på bekostning av YouTube.

Gjennom visuell historiefortelling er det enklere å nå ut med et budskap, og det er også lettere å spille på følelser og samtidig vise hvem bedriften din er.

Video er også uten tvil det mediet som engasjerer mest, ifølge Facebook.

Endelig vil vi tenke mobil

Mobilen vil dominere i 2015, norske bedriftsledere vil endelig begynne å ta dette innover seg. Er ikke siden din tilpasset mobil kan det sammenlignes med å lage en hinderløype frem til kassen i butikken. Forbrukerne forventer at nettsiden din er tilpasset mobilen.

Forrester tror at ett av fem salg i 2020 vil komme som et resultat av informasjonsinnsamling på en telefon eller lignende.

Marketing Automation fester grepet

Tidligere har markedsfører basert markedsføringen sin på historiske data. Men med dagens Marketing Automation-verktøy er det faktisk mulig å få til markedsføring i realtid.

Systemer, som HubSpot, kombinerer tradisjonelle markedsføringsmetoder som e-post, CRM, innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering og analyse slik at du kan levere relevante og tidsbestemte budskap som er personaliserte.

Så langt har det vært en utfordring for en del å få integrert alle verktøy inn i ett system, men for de som har tatt steget kan Marketing Automation øke konverteringsraten med opp til 50 prosent, ifølge studier fra The Aberdeen Group.

Ingen slipper unna remarketing

De nye og mer effektive måtene å annonsere på, vil ta av blant “normale” bedrifter i Norge.

En svært effektiv måte å annonsere på er å bruke såkalt remarketing. Både Google, Facebook og andre tilbyr nå dette. Det innebærer at en kunde som har sett på et produkt på nettsiden din, vil få en annonse for akkurat dette produktet når de på et senere tidspunkt surfer på en annen nettside.

En annen måte å annonsere på er å rette annonser mot dine egne kunder eller mot de du har på en nyhetsbrevliste.

Dette tilbyr Facebook og de kaller det “egendefinert publikum”. En annen effektiv variant er å bruke noe Facebook kaller for speilpublikum. Her kan du annonsere mot mennesker som ligner på dine egne kunder.

Gi meg salg – ikke kjennskap

Mange norske bedrifter måler ikke hva de får igjen for de ressursene de bruker på markedsføring. I den norske undersøkelsen “Innholdsmarkedsføring i Norge” oppgir flertallet av bedriftene at kjenneskap er hovedmålet med innholsmarkedsføring.

Les også: 3 tips for å overgå kundens forventninger – som gir resultater på bunnlinjen

Kun 43 % måler hva innholdsmarkedsføring gir av salg i 2014. Denne andelen vil øke i 2015 når flere bedrifter lærer seg hvordan de faktisk kan mål ROI, og ikke minst forstår verdien av innholdsmarkedsføring.

Bruk pengene riktig på din markedsføring. Last ned og les mer i vår gratis e-bok:

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring