Såkalte Call-to-actions (CTA) er kanskje det aller viktigste du kan gjøre på nettsiden din.

De fleste bedrifter har en nettside for å få nye kunder. Har du tenkt på hvordan du skal få de som besøker nettsiden din til faktisk å bli kunder?

For å få flest mulig besøkende til å bli kunder må du oppfordre brukeren til å ta kontakt og gjøre det enkelt å bestille noe. Dette kalles “call-to-action”, altså “oppfordre til handling”. Dette gjør du ved å oppfordre kunden på en hyggelig måte til å ta kontakt med deg. Du skal altså gjøre det enkelt og attraktivt for kunden å foreta seg noe på nettsiden din.

For at en «call-to-action» skal fungere godt er det viktig at den synes godt på nettsiden din. Bruk knapper, linker og skjemaer. Hver for seg eller i kombinasjon. Disse kan gjerne ligge på alle sider og aller helst være relatert til den siden du er på.

Det viktigste på dine nettsider er en oppfordring til handling/kjøp!

Eksempler på «call-to-action»:

Tydelig knapp og kontaktskjema

Synlighet har en tydelig knapp som oppfordrer til kontakt på forsiden. Trykker man på den kommer man til en side hvor det er et enkelt kontaktskjema. Elegant og effektivt!

God rabatt på første behandling

Passer godt for tjenesteytere som frisører, massører, behandlere av ulike slag. Tilbudet kan være det som gjør det ekstra fristende å fylle ut et bestillingsskjema eller kontaktskjema.


Abonnering på nyhetsbrev

Her ser du hvordan Webgruppen bruker en knapp for å få folk til å melde seg på nyhetsbrevet deres. Når en person først har lagt igjen e-postadressen sin, har Webgruppen en effektiv kanal å kommunisere med vedkommende.


Uforpliktende tilbud

For en håndverker eller eiendomsmegler kan dette for eksempel være å tilby en gratis befaring. Varmepumpeleverandøren MIBA bruker flere «call-to-action» knapper på sitt nettsted, blant annet den tydelige, røde knappen under.


Nettbutikk eller direkte bestiling av time

Hudpleiesalongen YourSkin har fullt fokus på salg på sin forside. De har «call-to-action» knapper for gavekort, eget kontaktskjema og online booking lett tilgjengelig for besøkende. Kontaktskjemaet ligger på alle sider og frister med til handling.

Flere eksempler:

Nettstedet Noupe har samlet 50 eksempler på hvordan du bruker knapper og bilder for å tiltrekke deg leserens oppmerksomhet. 

Vil du vite mer?

Vi prater gjerne med deg om hvordan du også kan lykkes med «call-to-action»! Ta kontakt med oss via skjemaet under (Dette er en call-to-action) ;)

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?