Internett gir deg muligheten til å få maks ut av markedsbudsjettet ditt, og er enhver markedsførers våte drøm!

Markedsføringens kinderegg

BIlde av et åpnet Kinderegg.
Internett er som et Kinderegg for markedsførere.

Effektiv, billig og målrettet. Det er nettmarkedsføringens kindereggfunksjon. Her når du den målgruppen du vil, når på døgnet du vil, med akkurat det budskapet du vil i det tidsrommet du bestemmer deg for.

Selger du barneforsikring i Lillestrøm, kan du nå ut til foreldre i Lillestrøm med barn i en viss alder som søker etter barneforsikring på nettet. Dette gir helt rå muligheter for nye måter å annonsere på. Alt annet er bortkastet bruk av tid og penger, i hvert fall for små og mellomstore bedrifter.

Les også: Du store Analytics!

– Det handler om å finne rett budskap til rett person ved rett anledning, sier Christian Björk, produktsjef for sosiale medier hos webbyrået Idium.

Björk har lang erfaring med strategisk bruk av nettmarkedsføring og sosiale medier.

– Alt handler om å knekke denne koden, fortsetter han.

Kan tilpasses alle

Det finnes en skog av muligheter for markedsføring på nettet. Det er nok av ting å lure på. Hvor skal du annonsere og hva trenger du egentlig å gjøre for å komme med i søkemotorer? Hvilke sosiale medier skal du følge og hva gir lønnsomhet for din bedrift?

Les også: Vil det lønne seg å investere i digital nettmarkedsføing?

Som oftest vil det være en kombinasjon av tiltak som gir best effekt. De ulike tingene bør bygge på hverandre og planlegges. Det gjelder å ha en grunnleggende strategi for bedriftens markedsføring og synlighet på nettet. Hvilken løsning som gir deg best lønnsomhet kommer an på hva du tilbyr, hvor stort budsjett du har og hvordan målgruppene dine ser ut.

Helt sikkert er det at nettmarkedsføring kan tilpasses de fleste, uansett budsjett. Har du ikke interne resurser til å få det til kan et mediebyrå hjelpe deg med planlegging og strategiutforming.

Sosial annonsering

Annonser på sosiale medier som Facebook og LinkedIn gir deg svært gode muligheter til å nå spesifikke målgrupper. Her kan du velge akkurat hvem du skal treffe med annonsene dine. Du kan segmentere målgruppen basert på kjønn, alder, interesser, sivilstatus, utdannelse, antall barn og så videre.

Du kan velge å annonsere kun til de som er dine tilhengere, eller motsatt – kun til de som ikke allerede følger bedriften din. Du kan gå enormt i detalj ved å være smart. Budbasert prising bidrar til at du betaler mindre og treffer bedre enn med “vanlige” annonser.

Eksempler på målrettet annonsering:

  • Bleier til foreldre med barn i alderen 0-3 år.
  • Gifteringer til nyforlovede par i nærheten av gullsmedforretningen din.
  • Møbler til de som nylig har flyttet til møbelbutikkens nærområde.
  • Langtidsreiser til personer i pensjonsalder.
  • Bursdagstilbud rett til de som har bursdag innen en uke som bor i nærheten av deg.
  • Gaver til kjæledyr til eiere av kjæledyr.
  • Regnskapstjenester til eiere av små bedrifter i ditt nærområde.
  • Barneforsikring til foreldre med barn i alderen 0-3 år.
  • Ølkurs for dem som interessert i øl, vin og sprit.
  • Bilblad for menn i en viss alder som er interessert i bil.

Vi jobber med å gjøre markedsføring lønnsom, og har laget et gratis e-bok om hvordan du kan komme igang på egenhånd. Last ned og les her:

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring