Går du glipp av kunder uten å vite det? Det er i praksis det du gjør når du ikke er tilgjengelig med mobile nettsider eller en oppføring i Google+ Lokalt.

Du er kanskje en sånn som bruker mobilen til å finne frem til butikker, restauranter og severdigheter. Enten der du bor, eller mens du er på reise, eller kanskje begge deler? Sannsynligheten er da stor for at du har vært innom nettsider som ikke fungerer på mobilen.

Har du kanskje søkt etter en restaurant og funnet ut at byen du er i visstnok ikke har noen spisesteder? Har du tatt konsekvensen av denne erfaringen og sørget for at dine nettsider er tilpasset mobilbrukerne?

Er du der kundene dine er?Verdensmestere i mobilbruk

Nordmenn kjøper flere smarttelefoner og bruker dem oftere enn nesten alle andre i verden. 39 prosent av alle Google-søk i Norge gjøres via en mobil. Og vi handler som gale på nettet. Likevel har norske bedrifter gått glipp av mange kunder i sommer, rett og slett fordi de ikke finnes på kartet når brukerne søker etter sted å spise eller handle mens de er på farten.

Altfor mange bedrifter mangler en oppføring i verdens største nettkatalog (og ja, den er gratis!), nemlig Google+ Lokalt. Det blir nærmest som å stenge døren for kunder som banker på for å kjøpe av deg. Og det gjør du vel ikke?

Ifølge Jan Grønbech, som er sjef for Google i Norge, er dette et særnorsk fenomen. I en artikkel i Aftenposten gikk han så langt som å kalle det en trussel for norsk næringsliv. Ikke nok med at bedrifter stenger dørene for norske kunder som vil inn.

Svært mange glemmer også at vi har turister som også bruker mobilen for å finne frem. Grønbech kaller Norge for en mobil spøkelsesby og tenker spesielt på turister som er ute etter noe å spise, handle eller besøke mens de er på farten. De bruker mobilen for å finne hva som er i nærheten. Ofte blir de skuffet.

– Nesten alle slike søk er mobile, men nesten ingen turister finner et eneste tilbud når de søker. Det er få som tenker på utenlandske cruiseturister som går av i Bergen og bruker mobilen for å lete etter et sted der de kan spise sushi, sier Grønbech.

Hva bør du så gjøre?

  • Sørg for at du treffer kundene dine der de er. Når stadig mer av trafikken kommer fra mobile brukere bør siden din også tilpasses dette. Husk at flash ikke vises på mobil og nettbrett, og at video for mange vil være tungt å laste opp.
  • Sørg for at du finnes på Google+ lokalt. Da vil din bedrift komme opp på kartet når noen søker etter noe i din bransje.
  • Vær bevisst på hva slags informasjon du har på mobilsidene dine. Her holder det lenge med enkel og kortfattet informasjon. Åpningstider, kontaktinformasjon, lokasjon og eventuelt meny og bookingmuligheter er ting du bør ha med.

Ønsker du en helhetlig strategi for din markedsføring?