Innholdsmarkedsføring er muligens en litt misforstått markedsstrategi. Begrepet kastes rundt så mye at mange bedriftseiere føler at de må inkludere en blogg på nettsiden sin, enten det appellerer til dem eller ikke.

Misforstå meg rett, blogg er et godt verktøy for å få trafikk til nettsiden, nye kunder og øke tilstedeværelse (Idium har jo hatt blogg lenge), men det er ikke den eneste typen innholdsmarkedsføring.

Hjertet av innholdsmarkedsføring er å ta publikum med på en reise fra nysgjerrig til konvertert. Dette gjør du ved å gi noe av verdi på en slik måte at det er på linje med det du tilbyr av produkt eller tjeneste, og som fører målgruppen ett skritt nærmere kjøp.

Det er mange måter å gjøre dette på. Her er noen ideer for å få deg igang.

 

Innholdsmarkedsføring – type 1: Video

Video er, som du sikkert har merket selv, en av de beste måtene å nå publikum i dag. En veldig stor del av innholdet vi konsumerer på nett er video, men mange av oss tenker uansett at det ikke er noe for oss.

Det har heldigvis blitt gjort mer tilgjengelig og enklere for “hvem som helst” å lage video takket være teknologi.

 

Les også: 6 steg til å lykkes med innholdsmarkedsføring.

 

Noen måter du kan benytte video på er:

 

YouTube

YouTube er faktisk verden andre største søkemotor ikke bare et sted for morsomme kattevideoer. Mange søker direkte i YouTube på hvordan man gjør ditt og datt: ‘knytte slips’, ‘få vekk flekker’, ‘redigere bilder’, ‘oppdatere nettside’ osv.

Dersom det å lage små hjelpevideoer passer dine tjenester eller produkter og det kan hjelpe en ny eller eksisterende kunde med en utfordring, vil verdien være stor både i form av kundeservice og omdømme.

 

Facebook Live

Facebook elsker videoer. Det er fordi de ønsker å være en totalkanal for sosial interaksjon. Så for å kunne være det, og få folk vekk fra YouTube, gir de bedrifter bedre rekkevidde dersom de laster opp videoer direkte i Facebook, fremfor lenker ut av kanalen. Og benytter du Facebook Live vil det vises til et enda bredere publikum enn et vanlig innlegg.

Bonus for deg er at det ikke trenger å være perfekt, du trenger bare å benytte mobilen – og dele.

 

Gratis video på nettsiden

Flere benytter nå video av webinarer/seminarer, workshops eller annet innhold på nettsiden til å dele kunnskap, samt samle inn e-postadresser.

 

Type 2 av innholdsmarkedsføring: podcast

Dersom du ikke er helt kjent med podcasts enda så anbefaler jeg deg å sjekke det ut. Det finnes egne apper, men det er også mange podcasts tilgjengelig i f.eks. Spotify. Og du kan finne noe på nesten et hvilket som helst tema.
Mange ledende eksperter i sitt felt benytter podcast til å dele kunnskap, inspirere og markedsføre seg selv/sin bedrift. Flere har faktisk blitt “ledende eksperter” ved å ha en podcast.

 

Hvordan kan du bruke podcast?

 

Intervju

En av de mest populære formene for podcast er muligens intervjuer. Det er en brukervennlig, enkel og interessant måte å appellere til publikum på.

 

Opplæring

Versjoner på alt fra 10 minutter til en time hvor man deler praktisk informasjon i forbindelse med produkter eller tjenester.

 

Gjenbruk

Mange podcasts er annet innhold i gjenbruk. Kanskje et webinar eller et seminar der det var mulig å “fjerne” det visuelle. Eller kanskje “opplesning” av blogginnlegg. På denne måten kan du spre budskapet ditt og nå publikum på deres foretrukne måte – uten at det krever veldig mye av deg.

 

Type 3: Grafikk som innholdsmarkedsføring

Grafiske fremstillinger kan være et virkningsfullt verktøy for å få frem ditt budskap. Spesielt dersom du forsøker å få forklare et kompleks tema.

 

Infografikk

Fremstilling av diagrammer i bilder funker godt til å bryte ned noe kompleks på en oversiktlig og konsis måte. For mange er det lettere å forstå noe dersom det forklares visuelt, og ikke minst er det mer tiltrekkende enn en lang tekst.
Det er en fin måte å skille deg ut fra konkurrenter, og kan brukes på nettside, i blogg og på sosiale medier.

På Pinterest finnes utallige versjoner av infografikk som kanskje kan inspirere deg og din bedrift.

 

SlideShare

Dersom du bruker Powerpoint eller Keynote presentasjoner i din bransje, så kan kanskje SlideShare være noe for deg. Enkelt forklart er det presentasjoner uten lyd. LinkedIn er domenevert for SlideShare, og løsningen har mange fans.

Løsningen kan også benyttes på din egen nettside til å bygge inn presentasjonen din med kode.

 

Bilder

Bilder er vel et selvsagt virkningsfullt verktøy innen nettmarkedsføring. Enten du har en fysiske produkter eller tilbyr tjenester vil relevante bilder være med å skape en stemning som sier noe om din bedrift eller merkevare.

Men det kan også være et strategisk innholdsvåpen, som f.eks.:

  • Brukergenerert innhold: kundene deler egne bilder/bilder av seg med ditt produkt
  • Merkevarerepresentanter – Influencere: når du får noen med mange følgere i sosiale medier til å ta og dele bilder av produktene dine
  • Produkt i miljø: når du skaper en følelse av hvordan det vil være å bruke dine produkter. Det fungerer også med digitale produkter (som e-bøker) eller tjenester (eksempelvis: folk på kurs)
  • Stilleben eller collage: bruk av dine og andres produkter for å presentere dem i en sammenheng. Eksempel kan være dersom dere lager et blogginnlegg om julegavetips, og kombinerer egne produkter med komplimenterende eller andre produkter – som inspirasjon. Det kan ofte blir mer interessant enn kun et produktbilde, selv om andre produkter potensielt “stjeler” litt oppmerksomhet. I tillegg fremstår det mindre rent selgende.
  • Bak kamera: der du forteller en historie om hvordan produkter eller tjenester blir til. Det viser personlighet.

 

Innhold som ikke er blogg type 4: sosiale medier

Du vet jo at mye av det som er nevnt over kan benyttes i sosiale medier, spesielt bilder og video, men det finnes flere.

 

Inspirasjon – sitater og budskap

Ikke noe nytt dette, men det teller som innhold som kan bidra til å skape en følelse rundt merkevaren eller bedriften din.

 

Kortversjoner av blogginnlegg

En kortere versjon av et innlegg kan brukes eksklusivt på sosiale medier. Det kan være små tips, hovedpoeng eller lignende.

 

Type 5: leads-magneter og e-poster som markedsføring av innhold

E-bøker, kurs på e-post, sjekklister, whitepapers osv., er former for innhold der man ofte må gi fra seg e-postadresse som valuta. E-poster i seg selv (dersom de ikke benyttes til å pushe salg) er jo også en type innholdsmarkedsføring.

Det hører til under den grunnleggende definisjonen om å gi bort informasjon av verdi gratis, som hjelper publikum i kundereisen.

 

Hva skal du velge?

I bunn og grunn må du velge å skape det innholdet som din målgruppe liker og vil ha, og som passer din bedrift. Men tenk også på at du velger det som du faktisk har en forutsetning for å kunne lage.

Noe av det viktigste, og vanskeligste, med innhold er at du må være konsekvent. Føles det som et ork å lage innholdet, så blir det ikke gjort, eller i alle fall ikke gjort godt nok. Så utifra det du vet din målgruppe vil ha, velg det du trives med å lage.

 

Husk også at innhold:

Det viktigste er; sett i gang – skap innhold!

Les også: Lag en plan for innholdsmarkedsføring.

 

Ønsker du mer informasjon om innholdsproduksjon?

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.