Hold ditt innhold relevant og engasjerende for å tiltrekke kunder.

Hvordan kan en plan for innholdsmarkedsføring øke salget ditt?

En god innholdsplan:

  • Skaffer deg flere kunder
  • Oppfordrer dine eksisterende kunder til å kjøpe mer
  • Sørger for at innholdet ditt er konsekvent, og regelmessig
  • Sørger for at du har innhold tilgjengelig når det trengs

Les også: Bedre innhold med innholdskalender

Fire trinn for å komme i gang

1. Definer dine mål

En innholdsplan fungerer best dersom den er knyttet til forretningsmålene du har definert for nettsiden din og andre digitale kanaler. Din eksisterende markedsplan er et godt utgangspunkt. Benytt den for å skrive ned hvilke budskap du ønsker å formidle til ditt publikum, bygg en strategi, lag en tidsplan og hold deg til den. Vær spesifikk og realistisk i tidsplanen din.

2. Kjenn ditt publikum

Finn ut hvor ditt publikum befinner seg på nett. Er det forum, grupper eller andre nettsider for ditt felt som fungerer ekstra godt? Å lese innlegg, kommentarer og samtaler i sosiale medier gjør at du holder deg oppdatert på hva ditt publikum vil ha og hvordan de kommuniserer. Det er viktig å forstå at innholdet ditt ikke er enveiskommunikasjon. Bruk tid på å sette deg inn i hva dine kunder og konkurrenter kommuniserer, bruk så informasjonen til å forme dine budskap.

3. Kvalitetssikre ditt innhold og vær lett å oppdage

Søk på nøkkelord, nytt innhold og vær oppmerksom på trender som kan hjelpe folk til å oppdage ditt innhold. Benytt deg av søkemotoroptimalisering (SEO) på nettsiden din og i annet digitalt innhold, slik at du får best mulig rangering i søkeresultatene, det gjør det mer sannsynlig at ditt innhold blir oppdaget og lest. Fortell en historie, oppdater regelmessig

Du får flere lojale lesere ved å ha regelmessige innlegg/artikler, enn ved å skjemme dem bort med daglige poster i en uke og så skuffe dem med uker i stillhet.

4. Mål resultatene dine og hold kursen

Å måle og analysere bør være en del av planen din. Innsikten du får kan hjelpe deg å endre/forbedre en kampanje (dersom visse elementer ikke fungerer), sikre suksess og øke din ROI (return on investment; avkastning på investering).

Analyse av sosiale medier er en god måte å få informasjon om kampanjer og hvordan de fungerer på de forskjellige sosiale medieplattformene. Google Analytics kan gi innsikt i kunder og publikums søkevaner, både på stasjonære og bærbare enheter.

Les også: Hvorfor bruke Google Analytics?

Vil du lære mer om digital markedsføring? Meld deg på et gratis seminar eller webinar.