Blogging er ikke nytt. Faktisk så har det foregått i over 20 år allerede, men det har endret/utviklet seg i løpet av disse årene, og det finnes mange forskjellige typer blogger/bloggere. Dersom du er ny som blogger er det viktigste du bør vite at du alltid kommer til å ha noe å lære. Internet og sosiale medier endrer seg, og det gjør publikum også. I tillegg kommer det nye rettningslinjer/krav og nye løsninger, samt bedre nettsteder.

 

Hva skal du tenke på som ny blogger? Her er 3 tips:

Gjør dine innlegg billedskjønne

Hvis du spør en blogger hvor de får trafikk fra så vil du mest sannsynlig få varierte svar, men en av kildene som fører mye trafikk til blogger/nettsider er Pinterest. Hvorfor Pinterest fungerer så godt som kilde for noen, men ikke for andre, er på grunn av bildene. Pinterest blir din bloggs beste venn dersom du lager/har kreative, informative pin-verdige bilder. Abonner på fototjenester, oppdater deg/ta fotokurs eller bruk tjenester som Canva for å skape tiltrekkende visuelle elementer. Tenk på format, font, farger og tekst i tillegg til et tiltrekkende bilde. I noen tilfeller vil det første bilde du laster opp automatisk velges som fremhevet bilde, mens noen systemer lar deg fremheve det bildet du selv ønsker. Bildet/illustrasjonen bør vise frem verdien i innlegget.

Les også: Praktiske verktøy for markedsføring, Godt visuelt innhold

Bli med i grupper/fellesskap

Når du har skrevet et innlegg vil det ikke automatisk deles. Ved å bli med i bloggfellesskap/gupper på for eksempel Facebook eller Google Plus får du en arena der du kan dele innlegg. Vær aktiv, kommenter og bidra også til å hjelpe andre frem. ‘Sharing is caring’, som det heter i sosiale medier. Vi ønsker alle å lykkes, og kan sørge for å støtte hverandre.

Skjermdump av Idiums Google plus profil.
Du finner grupper i en meny til venstre på profilen din.

Husk å lese gruppens retningslinjer så du er sikker på at du ikke gjør ting som får deg kastet ut av gruppen, eller ødelegger for andre.

Hvordan finner du de rette gruppene? På Facebook kan du søke opp bloggere du selv følger/liker og sjekke hvilke grupper de tilhører. Du kan også bruke Facebooks søkefelt, skrive inn relevante nøkkelord; ’blogger’, ’blogg grupper’ eller mer spesifikke nøkkelord, og se på alternativene som kommer opp. På Google Plus kan du gå til ’Grupper’ under profilkategorien øverst til venstre når du er på din sides hoved-URL. Der har du forslag på grupper anbefalt til deg, eller du kan søke etter relevante grupper.

Noen grupper er lukkede og krever tillatelse/invitasjon.

Bli med, del dine innlegg og se tallene stige i Google Analytics.

Finn din nisje og skriv ofte

Alle erfarne bloggere vet at jo mer aktiv du er, jo høyere er dine besøkstall. Det er veldig viktig å identifisere deg selv og bloggen din. Ha et Om meg/om oss felt/kategori, gjerne med bilde på toppen av innlegget ditt eller konstant i sidekolonnen for å gjøre bloggen din mer personlig. Selv i en bedriftsblogg lønner det seg å ha personlige avsendere av innlegg og ikke kun firmanavn.

Ha også en beskrivelse av hva bloggen handler om, dersom det ikke er åpenbart, slik at leseren vet hva de kan forvente seg. Hjelp også leserne til å se hvilke andre typer innhold du eventuelt skriver om som også kan være av interesse ved hjelp av en god meny.

Får du folk inn på bloggen din ønsker du også at de skal fortsette å lese, samt komme tilbake. Førsteinntrykket begynner med en gang de kommer inn på siden din.

Jevnlige oppdateringer sørger for at Google besøker sidene dine oftere for indeksering, og du holder deg relevant.

Ønsker du en helhetlig strategi for din markedsføring?