2019 kommer etter et år hvor vi så store endringer i både Googles algoritmer og brukeratferd. Google Home har gjort inntog i de norske hjem, og SEO virker mer omfattende og innviklet enn noen gang. I dette innlegget vil jeg forsøke å geleide deg gjennom de viktigste trendene innen SEO for 2019.

Så hva er det viktigst å ha i bakhodet når det gjelder SEO for 2019 og årene fremover? Her kommer noen stikkord du bør ha fokus på.

 

Stemmesøk

Google Assistant har endelig kommet på norsk og det er ingen tvil om at denne lille revolusjonen vil endre våre søkevaner. Google Home ble den store julegavehiten i 2018, og det virker uunngåelig at andelen husstander med Google Home, Alexa eller tilsvarende løsninger kommer til å ha en nærmest eksplosiv vekst i 2019 og i årene som kommer. Dette åpner opp for en helt ny måte å tenke SEO: Stemmesøk står allerede for en betydelig andel av trafikken gjennom de store søkemotorene. I dette innlegget kan du lese mer om hvordan du kan optimalisere for treff i stemmesøk, men mye kan oppsummeres i to punkter:

  • Long Tail søkeord
  • Utheving av viktig informasjon

Når vi bruker stemmen til å søke stiller vi gjerne konkrete spørsmål, eller spissede påstander. Dette betyr at Google også ser etter svar som gir et mest mulig presist svar på spørsmålene som stilles. Ved å fokusere mer på long tail søkeord i innholdet ditt, vil du altså ha en større sjanse for å få trafikken fra stemmesøk.

Google er smarte, men de er fortsatt langt fra perfekte. Du har helt sikkert lagt merke til at du av og til får merkelige svar ved enkelte søk. RankBrain (som er et av Googles AI) er imponerende treffsikker, men det gjelder fortsatt å sende de rette signalene til Google for å overbevise søkerobotene om at ditt innhold er det mest relevante. Dette bringer oss over på neste punkt…

 

Strukturert data

Data strukturert i henhold til Schema.org øker ikke bare sannsynligheten for å bli et treff ved stemmesøk, også i det tradisjonelle søket vil korrekt implementert strukturert data bli enda mer viktig i 2019 enn tidligere år. Google henter stadig mer informasjon fra nettstedet ditt som potensielt kan vises frem i det organiske søkeresultatet. Det er derfor viktig at du gjør Googles jobb så enkel som mulig, og at dataene er strukturert i henhold til gjeldende konvensjoner. Du er også helt avhengig av korrekt implementert strukturert data for å bli belønnet med ‘rich snippets’ i søkeresultatet.

 

Strukturerte data for seo.

 

I eksempelet over er Eurodent belønnet med en stjernerangering i Googles resultatliste. Ikke bare trekker dette oppmerksomhet mot denne oppføringen i et marked preget av sterk konkurranse, det er også med på å sende troverdighetssignaler til både Google og søkeren.

For mer informasjon om strukturert data og hvordan også ditt nettsted kan skille seg ut i det organiske resultatet, les gjerne dette innlegget.

 

Brukeropplevelse

I mange bedrifter kan det oppstå en interessekonflikt mellom webdesignere, utviklere og markedsavdelingen. Alle vil ha et best mulig nettsted, men det er ofte mange ulike meninger om nettopp dette. I de bedriftene hvor disse rollene besittes av flere personer, er det derfor viktig at man kommer til en enighet om hva som utgjør et godt nettsted.

 

Hva er et godt nettsted?

I Googles øyne er fasiten på et godt nettsted ganske enkel. Enhver nettside skal:

  • være rask å laste inn
  • være i teknisk god stand
  • gi de besøkende svar på det de er ute etter

Innlastingshastigheten kan du selv undersøke ved hjelp av Googles eget testverktøy (det anbefales at forside samt 3 til 5 representative undersider på nettstedet ditt testes). Særlig innenfor e-handel er dette meget viktig, da studier viser at 40 % av amerikanske forbrukere forlater et e-handelsnettsted dersom siden bruker mer enn tre sekunder på å laste inn. Dette er ikke bare tapte besøk i Google Analytics, men tapte penger for bedriften.

Sørg derfor for at nettstedet lastes inn så raskt som mulig – om du er avhengig av at flere avdelinger spiller på lag, er argumentet om tapt inntekt som regel en sikker vinner.

Et nettsted i god teknisk stand er ikke nødvendigvis noe du vil få skryt for, men om den tekniske standarden ikke er der den bør være, vil du definitivt få høre det. Også Google vet å sette pris på et godt teknisk optimert nettsted: Faktorer som korrekt implementert hreflang, canonicals, alt-text og godt utarbeidet metadata kan være det som står mellom en førstesideplassering og resultatlistens bakgård på side to og utover. Dette vil være meget viktig i 2019 og fremover, da mange over tid har lagt stor vekt på å skrive godt innhold. Tekniske faktorer er altså der man virkelig kan skille seg ut i Googles øyne.

 

Les også: Slik fungerer alt-tags i WordPress.

 

Brukerorientert nettsidedesign

Har sider på nettstedet ditt en høy fluktfrekvens? Googles RankBrain er til en viss grad kapabel til å forstå hvor interessant brukerne finner innholdet på nettstedet ditt. Hvis en stor andel av de som klikker på din oppføring i Google, etter noen sekunder klikker på en annen oppføring i Google, er det et signal på at brukerne ikke fant det de var ute etter på den første siden.  Et brukerorientert design bør derfor være høyt oppe på listen din over SEO-tiltak i 2019.

Vi i Idium har benyttet oss av et AI (kunstig intelligens) for å designe en rekke landingssider med et brukerperspektiv. Dette AI-et forteller oss, med 90 % treffsikkerhet sammenlignet med faktiske brukertester, hvordan brukere opplever siden. I eksempelet under ser du landingssiden med informasjon om vår nyhetsbrevløsning:

 

Brukerorientert nettsidesign.

 

Nettsiden hadde godt innhold, men vi slet med å generere konverteringene og brukerflyten vi ønsket. Av skjermbildet ser du hvor øyet ble dratt, og det er tydelig hvordan nettsidens utforming ikke var designet med fokus på brukeren. Basert på disse resultatene gjorde vi et raskt redesign, som vist i skjermbildet under. Det tok ikke mange timene før vi så effekten i form av et økt antall konverteringer.

 

Nettsidesign som er brukerorientert.

Vil du lese mer om nettsider som selger kan du sjekke ut dette innlegget.

 

Klikkrate fra Googles treffliste

Så du har fått nettstedet ditt på første side i Google på en rekke relevante søk, kanskje til og med blant de tre første resultatene. Her vil mange lene seg tilbake og klappe seg selv på skulderen, fornøyd med å ha oppnådd det mange jobber for i månedsvis. Dette er en holdning du for all del må unngå.

Som nevnt tidligere er brukersignaler alfa omega for Google. Det hjelper ikke om du selv mener at innholdet er superinteressant, om ikke de besøkende deler samme oppfatning.

Paul Haahr i Google har hintet kraftig til at et meget viktig brukersignal er klikkfrekvensen fra Googles resultatliste. Dette betyr i praksis at du kan ha toppresultatet i Google basert på innholdet på nettsiden din, men om konkurrenten på plassen under deg får flere klikk, er sannsynligheten stor for at du kommer til å miste posisjonen din. Bruk derfor godt med tid på elementer som Meta Title, Meta Descriptions og strukturert data.

Lurer du på hvilke sider du bør prioritere? Gå inn i Google Search Console og se på forholdet mellom gjennomsnittlig plassering og klikkfrekvens. Oppdager du sider som rangerer godt, men som får få klikk, er dette et godt utgangspunkt.

 

Innhold

Du visste nok at det ville komme. Innhold er fortsatt kongen i brukerens og Googles øyne. For å jobbe mest mulig effektivt med innhold i 2019, anbefales det at du alltid starter med en søkeordsanalyse. På denne måten blir det tydelig hvilket innhold som bør prioriteres, og hvilket som kan vente til en stille uke sent på året.

Kravene til innhold kommer til å ta store sprang i løpet av 2019. Nå er “alle” innholdsmarkedsførere, og stadig flere bedrifter legger stor vekt på innholdsproduksjon. Dette er selvfølgelig positivt for kundene, men det gjør også vanskelig å skille seg ut. Det kan derfor være lurt å se på hva konkurrentene dine gjør, og hva du kan gjøre bedre og annerledes.

Dette, i kombinasjon med en søkeordsanalyse, bør være et godt utgangspunkt til hvilket og hva slags innhold som bør produseres i 2019.

Når du skriver innholdet ditt, må du gjerne bruke tipsene min kollega Lina Trondskog nevner i dette innlegget.

Det finnes også en rekke metoder for innholdsmarkedsføring som ikke nødvendigvis er blogg eller artikler. Disse metodene kan bidra til å gi dere en tydelig posisjon i et konkurranseutsatt marked. Kan viktige nøkkeltall eller rapporter oppsummeres grafisk? Kjenner du til viktige personer internt eller eksternt som kan stille opp til et kort videointervju?

2019 bør være året for å tenke nytt når det gjelder innholdsproduksjon.

 

Oppsummering

Jeg håper du nå har fått et bilde av hvor innsats som bør legges ned når det kommer til søkesynlighet i 2019. Om du har et nettsted i god teknisk stand, med innhold som brukerne synes er interessant, og som i tillegg er utstyrt med strukturert data, vil du ligge meget godt an. Med en ekstra innsats mot stemmesøk og en forbedret klikkfrekvens fra Googles treffliste, vil du sannsynligvis oppleve en vekst i både synlighet, trafikk og konverteringer.

 

Sjekk ut vår e-bok dersom du vil lære mer om SEO – helt gratis: