Har du gjort et søk etter et produkt eller en tjeneste på Google og lurt på hva andre kunder mener? Baserte du din avgjørelse på hvor mange positive anmeldelser eller stjerner noen hadde?

Det er slik mange små bedrifter får kundene sine. I dag er det veldig vanlig å undersøke rundt en tjeneste eller et produkt. Vi vil vite hva andre mener og hvordan de har opplevd noe. Anmeldelser bær være en viktig del av markedsstategien for små bedrifter  i jakten på bedre synlighet.

 

Google legger en del vekt og verdi på bedrifter som har anmeldelser, og det hjelper til med plassering i søkemotoren ettersom de også plasseres i Google Maps. Har du ikke allerede en bedriftsoppføring i GMB (Google Min Bedrift) kan du lese mer om det her.

 

Anmeldelser er viktig for synlighet og lokal rangering

Det er mange som selger eller tilbyr det samme i en by eller område. Anmeldelser hjelper til med å skille en bedrift fra en annen, og kan være det som gjør at forbrukerne velger akkurat din bedrift.

 

Derfor skal din bedrift bry seg om Google-anmeldelser

Si at du søker etter en restaurant, de første resultatene vil som regel inkludere betalt søk (Google Ads) etterfulgt av et kart som viser alle restaurantene i ditt område eller det området du søkte for. Og noen ganger, dersom søket ikke er så spesifikt dukker faktisk kartet opp først.

Som du kan se i eksemplene under er det flere prikker på kartet, men de som er fremhevet er de med stjerner (anmeldelser).

 

Les også: Hvilken type AdWords-annonsering er best for din bedrift?

 

Google-anmeldelser og tillit

For små og mellomstore bedrifter vil anmeldelser gi sosialt bevis, samt hjelpe til med å øke (eventuelt senke) nivået av opplevd tillit for en relativt ukjent bedrift, basert på tilbakemeldingen andre mennesker har gitt.

I følge flere forbrukerundersøkelser vil flertallet stole på anmeldelser på nett i nesten like stor grad som dersom det kom fra en venn.

Samtidig skal du ikke være redd for at en eller til og med flere negative anmeldelser skal ødelegge alt for deg. Det er helt klart mer alvorlig for en liten bedrift med mange negative anmeldelser, enn for større bedrifter, så:

 

Ikke vær redd for å spørre kundene dine om anmeldelser

Ikke vær redd for å spørre om en fornøyd kunde kan gi deg en anmeldelse. Mest sannsynlig vil noen som har en positiv opplevelse av deg og din bedrift, mer enn gjerne legge igjen en anmeldelse. Det er bare sånn at de fleste av oss ikke tenker på det på egenhånd. Det er dessverre ofte lettere å si ifra når vi er misfornøyde enn fornøyde. Men blir vi spurt, så støtter vi gjerne noen vi liker.

 

Enten du velger å spørre direkte i et møte eller på telefon, eller via en lenke i en e-post eller sms, så gjør det enkelt for dine kunder å gi tilbakemelding. 


Vær heller ikke redd for å få noe negativt. Det er helt naturlig at ikke alle er like fornøyde, og det virker rarere om det kun er positivt, enn litt blandet kritikk.

 

Husk bare å alltid svare på alle anmeldelser du får, uansett om de er positive eller negative. Vær saklig og ikke bli defensiv. Måten du svarer dine kunder på vil også påvirke hvordan andre opplever deg. Og svarer du godt for deg kan en negativ kommentar bli positiv.

 

Når alt kommer til alt vil anmeldelser på nett, og da spesielt på Google, påvirke hvordan bedriften din fremstår både i søkemotoren og for kundene generelt. Det er sosialt bevis som kan lede til at forbrukere og kunder tar en avgjørelse på å velge din bedrift fremfor andre.

 

Vil du lære mer om SEO? Last ned vår gratis e-bok her: