Den viktigste tiden på året nærmer seg (sånn handelsmessig i det minste), og panikken har tatt noen av oss. Men faktum er at å legge til rette for optimal julehandel faktisk ikke er for tidlig. Selv om det at julemarsipanen er allerede på plass i enkelte butikker kanskje føles like overdrevent i år som det gjorde i fjor…

Facebook julehandel og kampanjerJulehandelens høytid er ikke bare fra midten av november til midten av desember. Det handler jo, som vi vet, om å lage øyeblikk og gode opplevelser for våre kunder hele året.

I Norge logger 83% av befolkningen seg på Facebook regelmessig. Så da sier det seg selv at julen er på Facebook (og Instagram). Annonsering på Facebook vil derfor lønne seg for bedrifter som vil nå sin målgruppe, uansett når på året bedriften har sin høytid (salgsmessig). Det kan være greit å huske på at konkurransen er stor før jul, noe som også påvirker prisen på annonsering. Men Facebook vil uansett være en rimelig plattform i forhold til hva du faktisk kan oppnå.

De fleste som jobber aktivt med markedsføring starter planlegging i god tid, kanskje til og med ett år i forkant. Men det er også mange som kaster seg på i innspurten.

Planlegging er avgjørende, og her er noen tips.

 

Ha fokus på remarketing

Handel på nett øker markant uke for uke i november. Og i denne perioden burde vi benytte oss av kampanjer som optimaliseres for konvertering, og remarketing i etterkant, for å dra nytte av fokus og volum.

Se på budsjettet ditt og hvordan dere kan sette av penger til å både annonsere og håndtere et større antall kjøpere.

 

Les også: Julekampanjer på Facebook og Instagram

 

Planlegg i god tid

  • Sørg for at all viktig informasjon i forhold til frakt, levering og lignende er oppdatert og tilpasset et eventuelt større trykk.
  • Planlegg i forhold til lager og kapasitet for å unngå forsinkelser eller mangler.
  • Ha nok personale tilgjengelig både på lager og kundeservice.

Begynn gjerne å annonsere i oktober, før alle andre kaster seg inn i konkurransen om kundene. Ligger du i forkant kan du sikre at kostnader holdes nede.

 

Skap en personlig handelsopplevelse for kunden: benytt deg av lojalitetsprogram, rabattkoder og remarketing basert på kundens preferanse.

 

Gi så mye informasjon som mulig: Enten det er klær, utstyr eller ting er det viktig å opplyse om størrelse, vekt og annet som kan gjøre valget enklere for kunden.

 

Les mer om Facebook-annonsering her.

 

Vi handler mer fra mobilen

Mange som har fulgt med via for eksempel Google Analytics har de siste årene sett en utvikling i bruken av mobil på nettsiden eller nettbutikken sin. Før så man at folk brukte mobilen til å surfe og finne ut av ting, men at de ofte valgte å gjennomføre selve kjøpet via en datamaskin. Men nå øker antall salg på mobil, og spesielt i helgene i november og desember.

 

Black Friday og Cyber Monday

Selv om vi i Norge ikke har en direkte tilknytning til hverken Black Friday eller Cyber Monday så bidrar nordmenn i statistikken over de mestselgende datoene i verden.

Og selv om noen norske bedrifter kanskje tok det litt vel langt med Black Friday-tilbud som varte i opptil tre uker, så viste tallene at det fungerte. Og mange benyttet muligheten til å ha et fokus på julen.

 

Benytt deg av Facebooks målrettingsmuligheter og lag kampanjer som fenger din målgruppe. Ønsker du hjelp kan du gjerne ta kontakt med oss. Eller finner du mer nyttig informasjon på bloggen vår.

 

Du kan også laste ned vår gratis e-bok om å sette mål i sosiale medier her:Gratis-e-bok-sosiale-medier-idium