Før du begynner rett på tiltakene, er det viktig å få et bilde av dagens situasjon.

Du har sikkert gjort deg flere tanker om hva som kan forbedres på nettsidene, og hva dine brukere vil respondere på. Ved å utføre en SEO-analyse vil du sitte igjen med fakta og tall som enten underbygger eller motbeviser de tankene du har gjort deg. Det skader heller ikke å ha konkrete tall å forholde seg til, når fremdrift eventuelt skal rapporteres. Det er derfor viktig at du foretar en SEO-analyse av ditt nettsted. En typisk SEO-analyse inneholder punktene som er presentert i denne e-boken, med en tilstandsrapport og plan for mulige forbedringer. Så, hvor skal du begynne? Det første punktet er å finne et SEO-verktøy som passer ditt bruk. Disse finnes i en rekke prisklasser, og hvilket som passer deg avhenger helt av dine behov. Heldigvis tilbyr de fleste gratis prøveperioder, slik at du kan prøve deg litt fram før du bestemmer deg.

Utvalgte verktøy

SEO PowerSuite

MOZ

SEMrush

Raven

Ved å benytte deg av verktøyene 0ver, i kombinasjon med eksempelvis Google Analytics og Google Search Console, vil du få et meget godt bilde av hvordan ditt nettsted ligger an når det gjelder tekniske faktorer og innholdselementer. Med dette i grunn vil det være lettere å utføre tiltak med hensikt om å forbedre situasjonen. SEO-analysen er selvfølgelig viktig, men like viktig er det å måle fremgang. Gir tiltakene effekt i form av økt synlighet? Konverterer besøkende oftere? Har tiltakene gitt utilsiktet effekt? Ved å gjennomføre analyser med jevne mellomrom, vil du ha en god oversikt over hvordan nettsidene dine presterer og hvilke tiltak du bør fokusere på.

Til slutt: Det er ikke bare dine egne nettsteder du kan gjennomføre en analyse av. Lurer du på hvorfor konkurrentene dine kommer før deg i søkeresultatet? En SEO-analyse av deres sider kan gi svar. Vanskelig å komme igang med SEO-arbeidet? Vi i Idium utfører gjerne en SEO-analyse av dine nettsider.

 

E-bok-SEO-gratis