En chatbot er et dataprogram som «svarer naturlig» i en samtale enten via tekst eller lyd. De er ofte designet slik at de skal simulere hvordan et menneske ville svart i en samtale.

Chatbots brukes gjerne i dialogsystemer for å avlaste kundeservice og support. Spesielt dersom kundene dine bruker chat eller Messenger til å innhente informasjon, og det er mange gjentagende spørsmål.

Noen chatbots benytter et sofistikert «naturlig språkprosess»-system. Men det finnes mange enkle system som scanner etter nøkkelord og velger svar utifra disse, eller det som er mest nærliggende. Svarene er forhåndsbestemt og ligger i en database.

Definisjon og bruk av chatbots vil mest sannsynlig utvikle seg mye i de kommende årene, men allerede er det mange bedrifter som benytter muligheten til å enkelt kommunisere med kunder.

 

Les også: Grunner til å ha chat på dine nettsider.

 

Det er i hovedsak to måter å benytte chat, enten via en web-basert integrasjon til nettsiden din, eller som en egen app. Chatbots benyttes mest til kundeservice for å spare ressurser, men de blir stadig vanligere på grunn av utvikling av software og derav mindre behov for teknisk kunnskap for å ta dem i bruk.

Chatbot og kunstig intelligens.

 

Interessert i vanlig chat til dine nettsider? Vi lar deg prøve en demoversjon på dine egne nettsider helt gratis og uforpliktende! Les mer her.

 

Hva kan man benytte chatbots til?

 

Facebook har allerede introdusert sin chatbot slik at bedrifter kan benytte denne til enkel kommunikasjon med sine kunder, og vi kjenner «alle» Apples Siri. Vi har bare sett begynnelsen på chatbot bruk og de vil mest bli en viktig del av kommunikasjon fremover. Sci-fi filmer har benyttet konseptet på mange interessante måter i årevis.

Noen måter å benytte chatbots kan være:

Notifikasjoner: en bot kan fortelle deg dersom noe skjer i hjemmet ditt når du ikke er der. Eller dersom du har helseutfordringer kan en bot gi beskjed om når du må ta medisin eller lignende.

Shopping: for å simulere en butikkopplevelse kan kunder prate med en bot angående størrelser, utvalg osv.

Assistent: en chatbot kan fungere som en assistent som gir deg påminnelser og lignende, eller som en rådgiver.

Sosial: dersom du har sett filmen Her med Scarlett Johansen som chatbot, så kan du sikkert tenke deg hvordan en intelligent bot kunne vært selskap.

Tillatelser: systemet kunne be om tillatelse til for eksempel en handling som skal utføres, hendelser som skal følges, mennesker som skal få beskjeder eller lignende.

 

For de fleste av oss vil nok chatbots bidra i mindre skala en stund til, men for bedrifter kan det absolutt være verdt å se på hvilke muligheter og utfordringer som kan løses ved hjelp av denne teknologien.

 

Ønsker du en uforpliktende prat om Chat?