Facebook, GDPR og annonsering

I Norge ble fristen for EUs nye personvernlov – GDPR; General Data Protection Regulation – flyttet fra 25.mai til 1.juli, men vi må uansett forholde oss til den.

Loven vil skape konsekvente regler for vern av personvernopplysninger i Europa. Alle bedrifter som holder til i EU eller behandler personopplysninger om enkeltpersoner i EU påvirkes.

Personvern er ikke noe nytt, og endel bedrifter og organisasjoner i Norge har operert under strengere regler i mange år allerede. Men for de fleste bedrifter vil GDPR ha et bredere omfang enn tidligere, samt mer normative standarder og betydelige bøter.

Facebook, GDPR og annonsering under ny lov

Standard for samtykke er noe av det som vil påvirke hvordan vi kommuniserer med våre kunder og potensielle kunder. Enkeltpersoners rettigheter utvides og alle har rett til å få vite hvilke data enhver bedrift innehar.

 

Les også: GDPR – hva gjør du med dataen du har i dag?

 

Facebooks forpliktelse og forberedelser

Selv skriver Facebook på sine nettsider at ‘vern av personopplysninger er sentralt for Facebook-selskapene ‘. De skriver videre at de overholder nåværende lov under EU, og at de vil overholde ny forordning.

 

I forkant av lovendringen har Facebook forpliktet seg til:

å være gjennomsiktige i forhold til hvordan de behandler folks personopplysninger.

  • å gi Facebook-brukere kontroll over hvordan dataene benyttes, samt forenkle innstillinger i ett nytt personvernsenter.
  • å være ansvarlige for prinsipper og fremgangsmåter og gjøre endringer ved behov.
     

Hvordan forholder bedrifter som annonserer på Facebook seg til GDPR?

Vi som benytter Facebook til annonsering og markedsføring vil kunne fortsette å gjøre som tidligere. Og hver enkelt bedrift er selv ansvarlig for å overholde lovgivningen, også som tidligere.

 

Som bedrift er man nødt til å ha rettsgrunnlag for å behandle og dele data med Facebook.

 

Er du interessert i mer informasjon om dette kan du sjekke vanlige spørsmål angående Facebook og personvernloven her.