Ved å legge til strukturert informasjon i form av schema markup, blir det lettere for Google å forstå og rangere innholdet på nettstedet ditt – uten at du trenger å legge et enormt fokus i bruk av nøkkelord i tekst.

Schema har eksistert i en årrekke, og bør være en selvfølge for alle utviklere å implementere på nettstedet. Korrekt bruk av schema kan, i følge John Mueller i Google, bidra til å gi ditt nettsted en god rangering på relevante søk.

Så hvorfor er det tilsynelatende så få som har trykket schema til sitt bryst? Det er kanskje ikke det mest sexy en utvikler kan implementere, og det er svært få som vil bli blåst i bakken av korrekt strukturert informasjon, men effekten kan være veldig god.

 

Hva er egentlig schema og strukturert informasjon?

Schema.org er et felles initiativ fra Google, Bing, Yandex, samt kjente og kjære Yahoo!. Formålet var å utvikle en felles oppskrift på strukturering og utheving av nettsideinnhold. Dette skulle gjøre det enklere for søkemotorer å forstå innholdet, og hjelpe de med å gi nettsiden en fortjent rangering ved søk på relevante temaer.

I tillegg er det en del informasjon på nettsider som Google ikke nødvendigvis klarer å tolke av seg selv. Eksempler på dette kan være koordinater til Google Maps om dere har fysiske butikker eller en besøksadresse, definere en side som en kursside, samt å knytte sammen sosiale medier-profiler på tvers av domener.

 

Hvorfor er schema viktig?

crawler-bots-liker-strukturet-informasjon

Schema og strukturert informasjon var lenge noe som var forbeholdt de ivrigste utviklerne av nettbutikker, hvor det ble brukt til å markere opp elementer som annet pris og tilgjengelighet på de ulike produktene. De siste årene har de store søkemotorene hatt en enorm utvikling i teknologi, og Google benytter seg eksempelvis av et maskinlæringssystem kalt RankBrain. RankBrain har som formål å gi deg svarene på det du lurer på, selv om du ikke helt vet hva spørsmålet er.

Hvorfor er schema viktig for Google?

Sagt på en annen måte: Google er ikke lenger like avhengig av at ordene på nettstedet, samsvarere med ordene brukt i søket. Takket være RankBrain kan Google se på tematikk og sammenheng i søk og på nettsted. Og det er her schema for alvor kommer inn i bildet.

Den eksplosive veksten i stemmesøk gjør at korrekt bruk av schema kan være et konkurransefortrinn. Når vi søker med stemmen stiller vi gjerne spørsmål, og vi bruker nøkkelord i mindre grad. Dette medfører at RankBrain av og til kan slite med å gi relevante svar. Om du da har markert opp informasjonen på nettstedet ditt med schema, vil du ligge bedre an til å bli Googles utvalgte svar på stemmesøket.

Ved å markere opp informasjonselementer på siden kan du også oppleve at Google belønner din oppføring i søkeresultatet med såkalte “rich snippets” – elementer som gir ekstra informasjon, eksempelvis i form av bilder og stjernerangering:
Elementer som gir ekstra informasjon er bra for SEO.

 

Så hvordan skal du bruke schema?

Det første du må ta stilling til er hvilken type informasjon du ønsker å utheve. Mer om dette kan vi finne på Schema.org og i Googles ressurssenter. Her er det fort gjort å gå seg litt vill i jungelen, men for de fleste norske nettsteder passer minst én av de følgende informasjonselementene:

  • Article (artikkel)
  • Blog post (blogginnlegg)
  • Organization (organisasjon)
  • Local Business (lokal bedrift)
  • Product (produkt)
  • Course (kurs)
  • Review (anmeldelse)

Ved å følge denne lenken finner du dokumentasjon og eksempler på hva de ulike elementene bør inneholde. Felles for alle er at informasjonen skal være nøytral, beskrivende og gi et riktig bilde av virkeligheten.

 

Hva må jeg passe på?

Det finnes de som har gått i fella ved å “legge på litt ekstra” i den strukturerte informasjonen. Hvorfor ikke bare gi produktet en ekstra stjerne i rangeringen? Eller legge inn et par ekstra anmeldelser fra Navn Navnesen og John Doe? Det etiske bør være grunn nok i seg selv til å unngå dette, men om du er en av de som ikke lar seg hindre av noe så tåpelig som moral, er det også verdt å nevnte at det kan vente en heftig straff fra Google: Plutselig mister du all rangering, noe som følgelig kan få betydelige økonomiske konsekvenser i form av tapt inntekt, og økte utgifter til annonsering.

Det finnes også ærlige feil, og det er derfor viktig å bruke Googles testverktøy for å teste kodebiten. Om man ikke har truffet helt, kan resultatet bli som i eksempelet under:

Benytt Googles testverktøy for å teste strukturerte data/informasjon.

At disse elementene blir uthevet som feil betyr at de blir ignorert av Google. Benytt deg derfor av av Googles testverktøy for strukturerte data, og verifiser hver kode før du implementerer og publiserer.

 

Oppsummering

Schema og strukturert informasjon hjelper Google og de andre søkemotorene forstå innholdet på nettstedet ditt, slik at det blir lettere å dukke opp i søkeresultatene. Dette forutsetter dog at elementene implementeres korrekt.På det store internettet vil du finne en rekke generatorer som gjør store deler av jobben for deg, men pass for all del at kodebiten er feilfri før den publiseres.

 

Last ned en gratis e-bok om søkemotoroptimalisering her:
E-bok-SEO-gratis

Illustrasjonsinspirasjon: Quora.com