Vi har hørt ‘mobile first’ i forhold til design og brukervennlighet en stund nå. For hvert år som går øker andelen av brukere som ser din nettside eller dine kampanjer på nett. Trenden har gått mot at vi må tenke “Hvordan ser det ut på mobil?” før vi så tilpasser designet til desktop og nettbrett.

Forskjell mellom ‘mobile first’ og responsivt design

Responsivt design

Dette er et kjent begrep for de fleste og virker nok som det enkleste alternativet fordi det tillater nettsider å tilpasse seg størrelsen på skjermen de oppleves på. Med andre ord, alt innhold og design du ser på en desktop vil du også kunne se på en mobil.

Responsivt-Web-Design-for-Desktop-nettbrett-mobil.

‘Mobile first’ design

Når det gjelder ‘mobile first’, så fremhever man det viktigste på mobil først for så å skalere dette innholdet opp, og eventuelt legge til ekstra innhold for desktop. Altså, du tenker først på opplevelsen en bruker får på mobilen.

mobile-first-design-tenk-mobil-først.

 

Hvordan bestemme seg for å gå for ‘mobile first’ design

For å finne ut om mobile first er noe for deg og din bedrift kan du svare på følgende grunnleggende spørsmål:

  • Hvem skal bruke nettsiden din?
  • Hva er hovedmålet med siden?
  • Hvordan innhold skal siden ha?
  • I hvilken kontekst brukes siden?
  • Hvordan er mobilforholdene der dere holder til? (dersom det er en lokal bedrift)

Din sjekkliste for mobile first design

Tenk på din potensielle kunde og hennes opplevelse av siden mens hun er i farta.

Folk er mindre villige til å vente på at en side skal lastes i visse situasjoner. Står du med mobilen i hånden og forsøker å løse en utfordring på en kald dag, gidder du ikke å vente på at en side skal laste, heller ikke å måtte scrolle og forstørre bildet på skjermen for å finne den informasjonen du har behov for. Blir det for komplisert bruker du heller Google på nytt for å finne en annen leverandør.

En av de viktigste grunnene til å tenke mobile first er at siden laster fortere (det kreves lavere oppløsning for mindre skjermer).

Mobile first er innhold først

Innhold først betyr ikke bare at du må jobbe hardt med teksten på siden, men at du også må redusere antall valg på siden når den oppleves på mobil. For å kunne avgjøre hvor mange valg som er nødvendig bør du snakke med en designer.

Design for fingre

Fingrene dine er mye større enn en musepeker. Tenk på at det skal være god avstand mellom knapper og andre klikkbare elementer på mobilskjermer. Apple anbefaler å la det være minst 44px mellom hver trykkbare mål.

Navigering

Enkel navigasjon er viktig uansett, men enda viktigere på mobil enn desktop. Du må planlegge hver trinn på forhånd. Det kan lønne seg å ha en navigasjonsmeny nederst på skjermen istedenfor den klassiske menyen øverst i høyre hjørne, de viktigste menyvalgene bør i alle fall være synlige her.
Det er også lurt å benytte et søk-ikon fremfor et søkefelt på mobil.

Test, test, test

Når du går igjennom alle trinn og skisserer eller lager en prototype, test siden din med ekte mennesker på alle typer enheter. Du må teste funksjonalitet så vel som tekst og annet innhold. Kommer kjernen i budskapet ditt frem? Å teste funksjonalitet og tekst vil gjøre det lettere å identifisere hva som trengs å forbedres, hva siden klarer seg uten eller ikke klarer seg uten.

Vil du lære mer om mobil markedsføring og design? Last ned vår gratis e-bok:

E-bok- Mobil markedsføring del 2