Kort sagt, du (f.eks. digital markedsfører eller daglig leder) bør bry deg fordi du vil tjene penger på, samt opplyse dine potensielle kunder. Skal du gjøre det er du nødt til å gi dem en best mulig opplevelse.

Det er i bunn og grunn to måter du kan gi ditt publikum en god opplevelse:

mobil-hjemmeside-nettside-design-idium1. Optimaliser oppsettet av innholdet ditt

Dersom en bruker ser gjennom ditt nettsted på sin mobil har de generelt sett ikke en stor skjerm å oppleve innholdet på. Ved å tenke mobilvennlig får brukeren som lander på din side en klar oversikt over hva siden tilbyr og kan lett klikke seg til den informasjonen de vil ha. Det er både irriterende og frustrerende å se på nettsider som ikke er tilpasset mobil dersom man må zoome og scrolle for å finne det man leter etter. Mange velger da heller å gjøre et nytt søk og ender muligens opp hos din konkurrent.

2. Tilpass innholdet som vises

Dersom du er restauranteier og en potensiell kunde ser på din nettside via mobil er det lite sannsynlig at de bryr seg om hvor pen siden er – bilder av deilige retter i en bildekarusell som tar hele skjermen er derfor ikke så nødvendig. De vil nok heller vite åpningstider, hvor dere holder til, hvordan de booker et bord, samt se på menyen.

Din potensielle kunde som ser på siden fra en desktop derimot er ikke nødvendigvis ute etter et sted å spise akkurat da, så adresse og telefonnummer er kanskje ikke like viktig for henne. Hun vil kanskje se hvordan det ser ut i restauranten, hvordan maten ser ut og kanskje lese en artikkel eller to dersom det finnes en blogg.  

Nå har jeg åpenbart generalisert her, men poenget er at det er fordeler ved å ha forskjellig innhold tilgjengelig til brukere på forskjellige skjermer.

Design for mobil er fremtiden for web

Responsivt design handler om å automatisk gi publikum det innholdet de vil ha, innenfor den konteksten de ser innholdet.

Altså; enkelhet for den som publiserer og nytteverdi for den som leser.

Ønsker du en uforpliktende prat om nettsider?