Annonsering på Facebook - guideFacebook setter brukeropplevelse som sin førsteprioritet, og ønsker ikke at du som privatperson skal bli lurt av useriøse mennesker. De ønsker derfor seriøse aktører som annonsører på sin plattform.

Facebook vil skape en plattform der brukerne ønsker å klikke på annonsene og vil engasjere seg i innholdet. Det oppnår de ved å ha kunnskap om sine brukere. Til gjengjeld får brukerne servert annonser som er relevante (stort sett) for dem. Din jobb blir å skape annonser og innhold som engasjerer, gjør at folk vil engasjere seg, samt at du reduserer antallet brukere som vil skjule, lukke eller rapportere din annonse som noe de ikke vil se.

Husk at uansett hvor gode dine annonser er så finnes det en risiko for at de kan rapporteres av publikum eller ikke bli akseptert av Facebook.

Her følger en liten guide som kan hjelpe deg med annonsering på Facebook, samt å unngå å gå i unødvendige feller. Gode resultater kan komme ved flaks, men som regel er det kunnskap, planlegging og erfaring som gir avkastning.

Før du begynner å annonsere på Facebook på egenhånd anbefaler vi at du leser Facebook sine egne retningslinjer som du finner på deres egne sider.

 

La oss ta for oss 3 steg til en vellykket kampanje: 

Steg 1: kartlegg ditt publikum

Dette er det viktigste steget. Målrette deg frem til det publikummet som er ute etter dine varer eller tjenester.

Facebook lar deg målrette på en helt unik måte. Du kan gjøre det gjennom demografi, interesser og oppførsel.

Det kan også lønne seg å lage et speilpublikum basert på dine e-postlister og/eller kunder. Denne gruppen menneskene er allerede interessert i det du tilbyr, og speilpublikum finner profiler på Facebook som ligner på disse.

Les også: Slik oppretter du speilpublikum på Facebook.

 

Steg 2: tilpass ditt budskap til ditt publikum

Den beste måten å redusere kostnad på og sikre at Facebook viser dine annonser er å utforme det riktig budskapet for det rette publikum. 

For å gjøre dette må du forstå kunden ved å kombinere målrettingen med andre relevante interesser (utenfor din bedrifts felt).

Les også: Definer og forstå din kunde

For å få deg til å tenke kreativt kommer jeg her med et eksempel. La oss si at Byggmester Bob ønsker å formidle at han utfører renovering av huset mens du kan kose deg med barna. Målgruppen hans er barnefamilier.

I forkant av annonsen har han fått laget et blogginnlegg som ligger på Byggmester Bob sine nettsider, og skal bygge opp under annonsen. Innlegget snakker om hvor verdifullt det er med kvalitetstid med familien og gir tips om hvordan man får en vellykket dag på Tusenfryd.

For å nå rett målgruppe benytter Byggmester Bob seg av speilpublikum. Men i tillegg legger han spesifikt til andre interesser. Tusenfryd er blant disse. Annonsen og CTA-en rettes mot tidligere nevnt blogginnlegg. CTA (call-to-action) kunne da ha spilt på at flere drømmer kommer i oppfyllelse (oppussing av hus og familieminner). Sjansen for at han når en interessert forelder, som velger å engasjere seg i annonsen er mye større enn om han hun annonserer med et budskap om at han finnes. Han promoterer firmaet sitt på en indirekte måte som vil treffe publikum.

Husk: Det må være samsvar mellom annonse og landingsside.

 

Steg 3: bud og optimalisering

Det er mange valg for bud og pris, så det ville være umulig å dekke alt i en liten guide som denne. Men det er noen grunnleggende strategier som kan få i gang annonseringen din. Du må så avgjøre hva som fungerer med ditt spesifikke publikum og budskap.

Facebook baserer sin prismodell (og dine bud) på ditt mål. Når man begynner med annonsering er ofte målet å få så mange som mulig til å besøke nettsiden din. Du velger da Trafikk som mål. Annonseverktøyet til Facebook er oversiktlig, men krever at du setter deg godt inn i hvordan ting fungerer slik at du kan lage gode annonser som gir avkastning på investeringen.

Når det gjelder budgiving på annonser vil det, som nybegynner, lønne seg å la Facebook optimalisere for deg. De har allerede den dataen som trengs for å vite hvilke brukere som klikker på en annonse, engasjerer seg i innlegg, gjennomfører en handling eller ser en video. Så la dem bruke sine data til å optimalisere for deg.

I noen tilfeller vil det lønne seg å by på egenhånd, men da er det som sagt greit å ha satt seg godt inn i hvordan ting fungerer, noe som krever både tid og innsats.

 

Bonus: Å designe en annonse

Det er 3-4 komponenter i en annonse:

  • Bilde
  • Overskrift
  • Annonsetekst
  • og beskrivende tekst (gjelder kun nyhetsfeeden)

Mange markedsførere prøver å være veldig kreative, men det ser ut til at de mest effektive annonsene er relatert til målgruppen og har et klart budskap på hva du ønsker at målgruppen skal gjøre. Men du må uansett sørge for at annonsen ser bra ut.

Bilder er viktige. Med mindre du er dreven og vet hva som fungerer vil det lønne seg å teste (A/B-teste) med 2-3 forskjellige bilder per annonse. Bruk kontrastfylte farger, ansikter og viktigst av alt – relevante bilder.

Relevans er et ord som du sikkert har fått tredd over hodet i de fleste artikler eller bøker om markedsføring.

La oss si at du skal promotere et gratis webinar om Facebook for bedrifter (noe Idium har), du bruker selvsagt ikke bilde av en søt katt da. Uansett hvor søt den katten er. Med mindre det kanskje er en søt katt ved siden av en laptop, med teksten: Hør på vårt gratis webinar med hvem du vil, der det passer for deg.

Det er ikke alltid lett å fange folks oppmerksomhet, men du ønsker jo uansett å fange oppmerksomheten til rett publikum.

Når Idium lager annonser for våre kunder følger vi med på hvordan de fungerer. Fungerer noen annonser dårlig stopper vi disse, og dersom noen annonser fungerer godt øker vi heller budsjettet (om nødvendig) på disse.

Den beste måten å følge med på resultatene av annonsene dine er ved å benytte en Facebook Conversion Pixel. Dersom du vil følge med på den konverteringen som skjer på nettsiden din som er et direkte resultat av annonsene dine fra Facebook, kan du lage en konverteringssporingspixel som legges inn på nettsiden din. Hvis du vil følge med på hvor mange som faktisk gjennomfører en handel kan du sette en pixel på siden som bekrefter en handel. Denne vil da fortelle Facebook at en konvertering har funnet sted. Facebook knytter da konverteringen mot de som så eller klikket på en annonse, og det vil gi deg informasjon om pengene du brukte på annonser ga avkastning.

 

Håper denne lille guiden har vært hjelpsom. Hvis ting fortsatt virker overveldende vil jeg anbefale å lese flere artikler, melde deg på et kurs eller rett og slett sette bort annonseringen til noen som jobber med det hver dag. Så kan du gjøre det du er best på!

Ønsker du mer informasjon om Facebook for bedrifter?