Har du tenkt på at de alle fleste ikke har åpnet en telefonkatalog (papir) på mange år? Trenger vi kontaktinformasjon til en lokal bedrift så Googler vi det.

Mobilvennlig-design-blogg-idium

Smart-teknologi har utviklet seg slik den er i dag, i alle fall delvis, på grunnlag av det folk vil ha og derfor må din nettside være mobilvennlig. Tilbyr du ikke dine potensielle kunder en nettside som tilpasser seg skjermen den oppleves på, kan det skade din bedrift.
Når du utvikler, eller får utviklet, en mobilvennlig nettside inviterer du alle internettbrukere til en optimal opplevelse. Ikke la dine konkurrenter stikke av med dine potensielle kunder.

Det er flere gode grunner til å ha et mobilvennlig design og mange av dem er basert på solide fakta. Her er de 4 beste grunnene til å ha en mobilvennlig nettside:

1. SEO – være synlig i søkemotorene

Søkemotoralgoritmer

Google oppdaterer sine algoritmer regelmessig og få vet hva det faktisk innebærer å være helt Google-vennlig. Men etter en av oppdateringene som handlet om at nettsider som ikke er mobilvennlige straffes, er det jo helt klart at dette er noe vi bare må gjøre noe med. Søkemotorenes jobb er å hjelpe sine brukere til å finne det som er relevant for dem. Og siden store deler av aktiviteten på nett er fra mobil er dette en viktig faktor.

Hastighet og funksjonalitet 

Mange av oss vil faktisk forlate en nettside dersom den bruker mer enn 3 sekunder på å laste. Søkemotorene kan straffe deg (med dårligere plassering i søkeresultatet) dersom siden din er for treg. En annen del av det å være mobilvennlig er at siden er lett å bruke, så et dårlig design på smarttelefon eller nettbrett kan virkelig ødelegge din posisjon i søkeresultatet.

2. Øke salg og leads

Tiltrekke kunder

Flere handler nå på smarttelefon og nettbrett. Har du ikke enkel navigering og mobilvennlig nettbutikk vil du kunne minste mange kunder.

Lokale bedrifters synlighet

Netthandel er bare en del av hvordan mobilvennlighet kan øke salg og leads. En god del mennesker vil med høyere sannsynlighet gjennomføre et kjøp fra et firma de kan gjøre research på via sine smarttelefoner. I dagens økonomi er det å føle en tilknytning til et firma eller en merkevare gjennom kommunikasjon på nett noe av det som bygger tillit til bedriften. En nettside som er lett å lese og enkel å navigere vil være en effektiv måte å engasjere seg i brukere.

3. Være konkurransedyktig

Slå lokale konkurrenter

Nettmarkedsføring og digitalt samspill er viktige aspekter når det kommer til å være konkurransedyktig. Det din bedrift gjør på nett kan resultere i at dere lykkes. Dersom du ikke har mobilvennlige nettsider hjelper du dine konkurrenter ved å gi dem salg.

Flere mobile brukere

For hvert år som går blir det flere som går bort fra å bruke pc/mac til surfing på nett og hovedsakelig bruker mobil. Det bør være god nok grunn til at du tenker på hvordan nettsiden din oppleves. Skal du være konkurransedyktig må dine kunder finne deg i sitt søk.

4. Bygge merkevarebevissthet

Opprettholde et godt rykte

Ryktet en bedrift har på nett kan påvirke lokale kjøpere. Selv om markedskampanjer og sosiale medier kan hjelpe deg med å bedre et rykte, vil nettsiden din spille en viktig rolle i hvordan folk oppfatter bedriften din. Uten mobilvennlig design vil noen besøkende kunne oppfatte deg som uprofesjonell. Kanskje finner de ikke viktig informasjon, noe som resulterer i at de forlater nettsiden. Uansett vil designet, slik det oppfattes på mobil, påvirke hvordan lokale og globale kunder oppfatter merkevaren.
Hvor gjerne vil du lykkes? Vil du kapitalisere på nett trenger du en mobilvennlig nettside. Ja, du har skjønt det nå. Ikke anta at en nettside du har hatt i noen år, eller tiår, kan hjelpe deg med å nå dine mål. Vi lever i en mobil verden og du må holde tritt for å kunne ha mulighet til å forbigå konkurrentene.

Vil du lære mer? Last ned vår e-bok om mobil markedsføring her:

E-bok- Mobil markedsføring del 2