Hvis din bedrift skal få best mulig resultater på internett må dere være synlig både i organisk søk og betalte oppføringer. Dette betyr at din bedrift trenger en SEO-strategi og en SEM-strategi.

 

Ved å fokusere på søkemotoroptimalisering (SEO), er bedriften med på å hente trafikk inn til deres nettsider på en gratis, organisk og naturlig måte fra søkeresultat i søkemotorer som Google, Yahoo og Bing.

SEM står for Search engine marketing (søkemotormarkedsføring), og omhandler mulighetene som finnes for å øke trafikk til nettsidene gjennom betalt søk i de ulike søkemotorene. Vær oppmerksom på at SEM tidligere var betegnelse for SEO og organisk søk, men dette har endret seg.

Begrepet SEM inkluderer betalt søk i form av Google AdWords, og betalt søkeannonsering, som Google Display. Ved betalt søk betaler du søkemotoren når din annonse blir vist eller klikket på. Kostnader og mål på betalt søk baseres på følgende:

  • PPC (pay-per-click)
  • CPC (cost-per-click)
  • CPM (cost-per-thousand impressions)

Fordelene med SEM og betalt søk

Fordelene med betalt søk er at du kan sette opp en kampanje og få den ut samme dag du setter den opp. Om bedriften din har et tilbud som varer en begrenset tidsperiode, eller ikke kommer høyt opp i resultatene på organisk søk, er det effektivt å bruke betalt søk på slike tilbud for å skape umiddelbar oppmerksomhet.

I betalt søk er kvaliteten på nettsiden viktig i forhold til kostnad, og plassering av annonse. Betalt søk legger til rette for at søker kommer direkte til den mest relevante landingssiden på deres nettsider. Det er også færre store algoritmiske endringer i betalte søk som gjør at plasseringen blir mer forutsigbar.

Fordelene med SEO

Det krever tid og jevnt arbeid for å øke synlighetene i organisk søk. Avhengig av hvilken bransje du tilhører kan det også være stor konkurranse for å bli synlige på deres viktige søkeord.

I de fleste tilfeller opplever organisk søk høyere klikkfrekvens enn betalt søk. Det vil si at flere ser igjennom organisk søk før de klikker på annonse på samme side.

Organisk søk er gratis, og er også et mer varige tiltak. Ved å optimalisere innhold for organisk søk, er du med på å skape og bevare et langsiktig kontaktpunkt for prospekter og eksisterende kunder.

Hvorfor kombinere SEO og betalt søk, som Google AdWords?

Ved å kombinere SEO og SEM vil du, og din bedrift, kunne dra fordeler fra begge områder. På den måten når du ut til flere potensielle kunder, og merkevare din vil ta en større del i søkefeltet. Det vil være mer effektivt, og vil gi dere mer verdifull kundeinnsikt, samt data, som er gunstig i videre arbeid.

Sørg for å analysere informasjonen du får om blant annet populære søkeord fra AdWords-annonsene slik at du kan bedre ditt SEO-innhold i fremtiden.

Gratis e-bok om SEO