SEO er et felt som hele tiden er i bevegelse, og det kan ofte være vanskelig å holde seg oppdatert. Nå når høsten virkelig har tatt grepet, og vinteren er like rundt hjørnet, er det Google som slipper noen av de viktigste nyhetene innen SEO. Nyheter som gjør at du som er godt forberedt kan møte en våt og kald tid vel vitende om at sola skinner på dine potensielle mobilkunder.

Google prioriterer mobilbrukere

Mobilsøk fører til besøk i butikkUnder PubCon i Las Vegas slapp Google nyheten om at de i løpet av de neste månedene kommer til å dele opp søkeindeksen i mobil og desktop. Mobilversjonen av deres indeks vil hyppig holdes oppdatert, mens desktop-versjonens oppdateringer kommer til å skje med lengre intervaller.

For brukeren betyr dette at søkeresultatet, når han eller hun søker på mobil, kommer til å være av meget god kvalitet og høy relevans. For oss som jobber med nettsider og SEO betyr det at fokuset videre bør ligge på optimaliserte mobilsider. De aller fleste har i dag en mobilversjon av deres eget nettsted eller et responsivt nettsted som fungerer godt på mobiltelefon.

Dette er selvfølgelig en flott begynnelse og en nødvendig grunnmur, men det er også viktig å se på faktorer som innlastingstid. I følge Google forlater 53% av de besøkende en nettside hvis den bruker mer enn 3 sekunder å laste inn.

Mobil kommer med andre ord til å være et fokusområde de neste månedene. Test om din nettside er mobilvennlig med Googles Mobilvennlig-test her.

Google slipper brukerdata for online julehandel

De av oss som planlegger mot jul vet at det allerede nå begynner å haste med å lande kampanjer og tiltak. Google har sluppet data som kan være ekstremt verdifulle for deg som nå begynner å posisjonere dine produkter og tjenester inn mot julestria. Det er viktig å være klar over at dette i hovedsak er amerikanske tall, men med tanke på hvor langt framme nordmenn er når det gjelder bruk av internett, kan man nok trekke paralleller også til hjemlige forhold.

Alt jeg ønsker meg til jul er synlighet på Google.

Mobilshoppere er illojale

Over tre fjerdedeler av shoppere som vanligvis går i de samme fysiske butikkene, er åpne for å kjøpe produkter fra andre butikker og merkevarer når de shopper online med mobil. Faktisk har 76% av mobilshoppere endret mening om hvilken leverandør de vil kjøpe fra etter å ha foretatt Google-søk.

Mobilen som butikkvindu

Hele 64% av amerikanske mobilshoppere benytter seg av søk på mobil for gaveideer før de besøker fysiske butikker. Dette gjør mobilen til et viktig butikkvindu, og ditt nettsted til den kanskje viktigste vindusutstillingen.

Mobilsøk fører til besøk i butikk

Om du har jobbet med lokal SEO, er dette kanskje ikke noe overrasker deg, men det kan likevel være fint med en bekreftelse fra Googles hold. 76% av  amerikanske mobilbrukere som foretar lokale søk besøker en butikk innen én dag, i følge tall fra Google. Samtidig er interessant å se at 28 % av disse søkene resulterte i et kjøp.

Oppsummert er det trygt å si at mobilen er viktig for brukeren, for Google, og ikke minst for deg. Ved å ha en god mobilside kan du øke synligheten din i Google, engasjere brukere, og selge mer av det du tilbyr.

Ønsker du hjelp til å bli mer synlig på nett?