Hver dag leter flere og flere mennesker etter informasjon på nett. Ved å ha fokus på søkemotoroptimalisering (SEO) på dine nettsider er du med på å øke synligheten for dine potensielle kunder og målgruppe.

Har du inkludert SEO i din markedsstrategi for 2016? Her er 5 punkter det er lurt å huske på før du setter i gang:

1. Hold deg oppdatert

Google forandrer sine algoritmer 500 til 600 ganger i året, og de alle største forandringene kan ha store innvirkninger på dine nettsiders organiske synlighet. Oppdateringene du utfører på dine nettsider har størst effekt dersom de er i tråd med disse endringene.

2. Ha en klar oversikt over din bedrifts viktige søkeord

En søkeordsanalyse er en av de viktigste områdene for dine fremtidige SEO-tiltak. For best effekt av fremtidige tiltak burde du/din bedrift, kartlegge deres viktigste søkeord, samt få en forståelse for hvor synlige dere er på de respektive søkeordene. Deretter bør bedriften undersøke hvilke muligheter dere har for å oppnå denne synligheten.

3. Fokuser på kvalitetsinnhold

Google prioriterer nettsider som har et godt rykte, og er autoritære og troverdige i sitt felt. Det er derfor viktig at du og din bedrift fremhever den informasjonen som deres kunder søker etter.

Tenk på at innholdet på nettsidene i sin helhet er viktig, ikke kun søkeordene. Ved å tilby informativt og unikt innhold vil dette gi din nettside mer synlighet.

4. Det tekniske aspektet

Google ser ikke bilder og tekst, men leser robots.txt og sitemap som henholdsvis representerer introduksjonsfiler, og innholdsfortegnelse for deres nettsider. For å sørge for at din bedrifts nettsider blir sett, er dette et viktig fokusområde.

5. Følg med på dine resultater

Det finnes flere verktøy som kan gi deg og din bedrift gode muligheter for innsikt. Er du usikker på om nettsiden er Google-vennlig bør du se nærmere på Google Search Console.

Google Analytics – Googles egenutviklede plattform for innsamling av statistikk fra nettsider – gir deg informasjon om trafikk, dine besøkende, hvilke artikler og sider som blir lest mest og lengst. I Google Analytics får du også mulighet til å se hvor mange konverteringer dine nettsider har generert, og hvor besøkende faller av i kjøpsprosessen.

Gratis e-bok om SEO