5 avgjørende SEO-tips

Fokus på SEO er en langsiktig investering din bedrift gjør for å oppnå gode rangeringer av eget innhold i de ulike søkemotorene, og det kan ofte ta tid før man merker effekten.

Er du utålmodig etter å se resultater av ditt SEO arbeid? Disse 5 faktorene kan være avgjørende for at dine nettsider skal oppnå høyere rangeringer i søkemotorer, og ytterligere synlighet mot deres målgruppe.

1. Optimalisere eksisterende innhold.

Det er lettere å oppnå høyere rangering på eksisterende innhold og eldre URLer som allerede har en god rangering i søkemotoren Google, enn å oppnå høy rangering med nytt innhold og nye URLer.

Ta utgangspunkt i innholdet som har god trafikk og høy fluktfrekvens. I Google Search Console får du oversikt over søkeord som blir søkt mest på relatert til deres nettside. Disse kan du bruke som utgangspunkt for videre arbeid.
Rydd samtidig opp i duplikat innhold og samle innhold som ligner hverandre (dersom det er samme tematikk) på en side.

2. Del innhold på Google+

Når du har publisert nytt innhold eller videreutviklet eksisterende innhold på din hjemmeside gjør du lurt i å dele det på din bedrifts Google-profil. Informasjon her blir prioritert av Google og gir dere en god mulighet til å øke synligheten ytterligere på deres viktige søketermer.

3. Optimaliser dine profiler på sosiale medier

Antall følgere og engasjement på dine sosiale plattformer påvirker rangering i søkemotorer. Et viktig arbeid før høyere rangering av ditt varemerke i Google, er å optimalisere eksisterende plattformer på sosiale medier.

4. Rydd opp i lenker

For å raskt få økt synlighet er det viktig å få en oversikt over brutte lenker på nettsidene dine. En teknisk rapport vil gi deg oversikt over hvordan dine nettsider ligger an.

5. Relevans: nøkkelen for høy rangering i søkemotorer

Google jobber kontinuerlig med å gjøre det enklere for brukerne å finne svar på det de lurer på. Oppdateringen søkemotoren gjorde 22.februar 2016, ved å redusere antall plasser for betalt søk og tilrettelegge for det i topp- og bunnlinjen, fører til at bedrifter må være mer relevante for å oppnå god plassering. Samspillet mellom SEO og betalte søk, som Google Ads, er viktigere enn noen gang.