Instagram på mobil

6 grunner til at du skal bruke Instagram til markedsføring

Her er 6 grunner til at du og din bedrift bør markedsføre på Instagram:

1. Geo-tagging

Muligheten man har til å legge til lokasjon/sted kan gjøre at lokale bedrifter kan nå lokale målgrupper i stor skala.

Når du laster opp et bilde eller en video på Instagram bør du tagge stedet bildet ble tatt (eventuelt alltid bruke bedriftens adresse). Ved å gjøre det kan blant annet folk som er opptatt av nærmiljø finne deg og følge deg.

Instagram lar brukere følge taggen og alle bilder tagget til denne lokasjonen vises. Driver du et bakeri kan du laste opp bilder av bakevarer, kaffe og miljø til din Instagramkonto, og tagge det fysiske stedet.

Folk som er ute og reiser bruker Instagram til tips om hvor man skal spise eller hva man bør se og gjøre. Er du flink til å vises i deres søk via geo-tagging velger de kanskje din bedrift. Det er en verdifull mulighet til å markedsføre seg og nå både nye og gamle følgere.

2. Du når langt med gode #hashtags

Instagram er full av hashtags (eller emneknagg som det heter på norsk). Er du flink til å lage gode hashtags til bildene dine kan du potensielt nå ut til mange nye følgere. Folk søker ikke alltid på bedrifter å følge på Instagram, men de kan oppdage deg via hashtags. Vær gjerne konsekvent på noen emneknagger slik at du er gjenkjennelig, men pass på at knaggene du velger er relevante.

For å komme frem til passende hashtags for deg og din bedrift kan du tenke på:

  • Hvilke ord vil jeg forbindes med?
  • Hvordan beskriver jeg produktet/tjenesten?
  • Hva er folk opptatt av?
  • Hva ville jeg selv søkt på?
  • Hvordan beskriver jeg bildet?

Tenk også på at du kan bruke spesielle hashtags til for eksempel eventer for å skape engasjement. Velg om du vil være spesifikk eller generell. Generelle og populære hashtags får muligens flere søk/visninger, men du konkurrerer med mange andre om oppmerksomheten. En god blanding er bra.

3. Mennesker er visuelle

Forskning viser at hele 90% av påvirkningskraften i kommunikasjon er nonverbal. Visuelt innhold dominerer i sosiale medier og taktisk sett er det veien å gå dersom du vil optimalisere innhold for sosiale medier.

For å holde Instagram-følgere engasjert kan du poste relevant infografikk, visuelt tiltrekkende sitater, grafiske kuponger og bilder fra bedriften/eventer o.l. Vi ser også mer video på Instagram, og siden man nå kan ha videoer på inntil ett minutt kan du forsøke å legge ut videoer som for eksempel viser produkter i bruk/hvordan man bruker produktene eller klipp fra kontoret/eventer.

Bilder sender emosjonelle budskap. Det vi ser har en betydelig effekt på hva vi gjør, hvem vi er og hva vi føler. Siden Instagram er billedbasert har din bedrift muligheten til å sende emosjonelle budskap på en unik måte.

Tips: Tenk før du poster! Vær bevisst på hvilket budskap bildet gir og hvordan du vil representere bedriften.

Les også: 5 tips til bruk av bilder og andre visuelle elementer.

4. Instagram er personlighet

Ikke bare er forskjellige redigeringer av bilder unikt, Instagram gir oss muligheten til å vise bedriftens personlighet. Det er vanlig å dele ”bak kulissene”-bilder. Folk liker å se HVEM som står bak logoen, hva som skjer bak lukkede dører osv. Unngå å poste reklamebudskap etter reklamebudskap, det får deg ingen steder og folk kommer ikke til å følge deg. Hadde du fulgt noen som konstant prøvde å selge deg noe?

Gjør Instagram til en sted der kunder kan komme for å få noe av verdi, få seg en latter og lære noe om de ansatte/bedriften.

5. Utenfor boksen: avansert Instagram

Vær kreativ og utforsk, det finnes flere muligheter innenfor plattformen.

Innimellom er det bedrifter som gjør noe helt uventet som kan resultere i endring innen guerrilla markedsføringsverdenen (som senere blir forsøkt kopiert eller overgått). IKEA Russland var en av dem som tenkte nytt i 2014 da de startet en reklamekampanje på Instagram. De gikk ut av boksen og lot skrutrekkerne ligge:

https://www.youtube.com/watch?v=HPW6iHJ6tMM

IKEA Russland «hacket» Instagram (sammen med sitt reklamebyrå Instinct) og lagde sin egen katalog-nettside med en gruppe tilhørende kontoer. PS 2014 kolleksjonen hadde altså sin egen konto, og det hadde de 32 nyhetene også. Kontoene var lenket med tagger slik at du kunne trykke deg direkte videre til produktene du likte. Folk kunne også bidra og utvide kampanjen ved å legge ut inspirasjonsbilder av sine kjøp fra kolleksjonen og tagge dem så andre kunne se.

Her kan du se hvordan det ser ut; IKEA PS 2014 på Instagram.

6. Annonsering

Instagram har vokst i popularitet og det er kun Facebook og Snapchat som har flere profiler per plattform i Norge. Din bedrift må være der kundene er, og veldig mange er på Instagram.

Du vet hvem din nåværende målgruppe er og hvilken type personer de er. Men hva om du kan åpne for en helt ny målgruppe? Tenk om din bedrift taper salg fordi du ikke er tilstede på Instagram? Rådet er: kom deg på og se om det kan være gunstig. Du taper ikke noe på å prøve.

Dersom du ikke ønsker å benytte Instagram til noe annet enn annonsering er det enkelt å nå din målgruppe med målrettede budskap.

Les også: Annonsering på Instagram – noe for din bedrift?

Vil du vite mer om Instagram?

Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!