Mobil som er inne på Facebook-app

Nybegynnerguide: 5 enkle Facebook-tips for bedrifter

84% av alle nordmenn er på Facebook, og 8 av 10 er der hver dag. Vi er på Facebook via telefonen flere ganger daglig, mens vi streamer eller ser på TV kveldstid, og i sengen før vi sovner – morgenen etter gjentar vi prosedyren.

Ved å markedsføre på Facebook kan du nå ut til både eksisterende og potensielle kunder.

En Facebook-side er en effektiv måte å øke synligheten for din bedrift.
Det er imidlertid ikke en selvfølge at du får tusenvis av følgere, 300 likes på et innlegg eller at flere hundre kommenterer på det du legger ut.

Men fortvil ikke, det finnes en del enkle tips og triks for å komme i gang.

Hvorfor trenger min bedrift Facebook?

Sosiale forbindelser og kommunikasjon er en integrert del av sosiale medier. En Facebook-side for din bedrift gir deg en unik mulighet til å gi merkevaren din et ansikt, et navn og en personlighet.

Les også: Tips før du begynner med Facebook-annonsering.

Facebook-siden din er en representant for din bedrift, men den lar deg også vise den menneskelige siden av virksomheten din gjennom én-til-én samtaler og personlig interaksjon.

På siden har du muligheten til å kommunisere med kundene/tilhengerne dine på en helt annen måte enn på nettsiden din.

Bedre synlighet på nett

Å ha en Facebook-side for en liten bedrift kan være en effektiv måte å lede trafikk til din virksomhets nettside (og blogg dersom du har det).

Les også: Strategi for markedsføring på Facebook.

Innlegg, lenker og annen aktivitet på Facebook, som fører tilbake til din nettside, vil bidra til økt synlighet via Google.

Hva skal jeg dele?

Kundene dine liker å se personlig og relevant informasjon. Alt handler om å gi verdi til kundene.

  • Publiser nyttige, relevante og interessante lenker. (For eksempel en bloggartikkel som er relevant for dine kunder.)
  • Engasjer følgerne dine slik at de bidrar med kommentarer og tilbakemeldinger.
  • Organiser konkurranser og kampanjer. Husk at premier bør være relevante for din bedrift slik at du ikke tiltrekker folk som kun er interessert i premien, og ikke bedriften.
  • Tilby eksklusivt innhold av verdi som for eksempel rabattkode til bruk på nett eller i butikk.

Les også: 5 grunner til at din bedrift bør ha en blogg.

Sett opp en publiseringskalender

Det er viktig å ha en god balanse når du skal dele oppdateringer med følgerene dine, ikke for ofte men heller ikke for sjeldent.

For å sikre at du faktisk deler innhold kan det lønne seg å sette opp en plan eller bruke en kalender for hva du skal publiseres. På denne måten sikrer du også at du får en jevn strøm med relevant innhold til riktig tid på din Facebook-side.

I en publiseringskalender kan også planlegge for ulike høytider og/eller andre ting som er viktig for din bedrift. Når du har en plan å forholde deg til vil det bli mye lettere å holde Facebook-siden aktiv, regelmessig.

Hvem skal administrere Facebook siden?

Det er viktig at personen som er ansvarlig for å administrasjonen av Facebook-siden er vant med verktøyet og kjenner dets funksjoner – og syntes det er gøy, ikke minst.

Selv om en person bør ha hovedansvar som redaktør er det selvsagt positivt om andre i bedriften bidrar. Det er også smart at det er flere som har administrativ tilgang til plattformen slik at bedriften ikke mister tilgang dersom en person slutter.

Les også: Konkurranser på Facebook.

Hvordan få flere følgere?

Svært mange lurer på akkurat dette; Hvordan kan jeg få flere følgere på Facebook?

Selv om det ikke finnes noen fasitsvar, er det ting du kan gjøre. Start med:

  • Dine ansatte. Få ansatte til å følge siden, og oppmuntre dem til å være med på å spre det glade budskap. Inviter gjerne også venner og familie.
  • Kundene dine. Be dem (pent) om å følge deg når du prater med dem eller på e-post. Ha gjerne også lenke til Facebook-siden i e-postsignaturen din.
  • Nettsiden din. Ditt anker for all markedsføring, bør også henvise til at dere finnes på Facebook.
    Facebook ikonet som lenke. Markedsfør siden din så mye du kan på markedsmateriell, der det passer.

Det er også viktig å huske på at det ikke nødvendigvis er antall følgere som betyr noe, men hvor mange som faktisk snakker om deg. Det hjelper ikke å ha tusenvis av følgere hvis ingen bryr seg om det du tilbyr.

En Facebook-side kan altså være en utrolig effektiv måte å markedsføre og bygge merkevare på for din bedrift.

Men skal du tiltrekke deg følgere og skape engasjement, så må du faktisk tilby dem noe. Tenk gjennom hva du kan bidra med, og lag en plan for hva du skal legge ut. Lykke til!

Trenger du hjelp? Spør oss da vel!