8 steg til lønnsomme nettsider

Her er 8 steg til lønnsomme nettsider, for å få flere kunder og øke salget:

1. Planlegge

Å planlegge vil hjelpe deg med å lage en nettside som møter bedriftens behov, og enda viktigere, dine kunder/potensielle kunders behov.

Du burde:

  • legge en digital strategi og sørge for at dine nettsider samstemmer med dine forretningsmål
  • utnytte dine forretnings- og markedsplaner, spesielt når du budsjetterer
  • sette et konkret budsjett, men tillate uforutsette utgifter
  • velge et godt domenenavn, og prøve å skaffe et .no (spesielt dersom du baserer deg på norske kunder)

2. Velge byggeprosess

Noen av valgene du har når du skal bestemme deg for design og bygging av nettside er:

  • lei inn en designer/et firma som leverer nettsider: de fleste designere vil ta deg gjennom en prosess for å sikre at sluttproduktet blir best mulig og tilpasset dine behov
  • velg en skybasert plattform for nettsider: du ledes gjennom prosessen av å designe nettsiden din mot et abonnement. Forsikre deg om at det har funksjonaliteten du trenger
  • gjør det selv: du må velge et netthotell og CMS-system (programvare) for å bygge siden din (husk at i dette tilfellet er du selv ansvarlig og må selv sørge for oppdateringer. Du har heller ikke har tilgang til support)

3. Undersøke plattformer for nettsider

Spør venner/kjente og sjekk forum på nett for å finne den leverandøren/løsningen som er rett for deg.

Pass på at du:

  • har en driftsplan med en support-løsning (noen firmaer inkluderer dette i et abonnement)
  • har en kontaktperson som forstår dine behov
  • tester ut support/kundeservice og forsikrer deg om at du har god service tilgjengelig dersom nødvendig

Neste steg er å finne, og velge, en høykvalitets nettsideplattform eller et CMS (Content Management System). Mange tilbydere av webhotell har også CMS-systemer. Sørg for at mulighetene i systemet samsvarer med markedsplanen deres.

Skal du selge produkter fra nettsidene dine må du forsikre deg om at plattformen støtter netthandel.

Les også: Hvorfor velge WordPress til dine nettsider?

4. Se på design og brukervennlighet

Designet på nettsiden er viktig for å vise din bedrifts troverdighet og sørge for at folk finner det innholdet, eller den salgsinformasjonen de ser etter.

Tenk på hvordan din nettside settes opp slik at den/du kan innhente viktig informasjon fra potensielle kunder, og/eller gjennomføre salg.

Lag en designbrief for å forsikre deg om at du har tenkt på alt.

Du burde:

  • ha brukervennlig navigasjon som er lett å finne uansett hvordan kunden beveger seg på sidene dine (for eksempel at de enkelt kommer seg til Kontakt oss/Om oss fra alle sider)
  • unngå Flash og ting som forstyrrer kundens oppmerksomhet fra det faktiske innholdet
  • lag et HTML-sitemap (en fremstilling av din nettsides struktur/arkitektur)

5. Kartlegg innholdet ditt

Å skrive for nett er annerledes enn for trykk. Du må kartlegge innholdet som trengs og vite hva din målgruppe kommer til å se/søke etter i fremtiden.

For å lykkes med innhold er det viktig med en plan.

Les også: Lag en plan for innholdsmarkedsføring

6. Optimalisere nettsiden

Forsikre deg om at nettsidene dine følger standard/krav, og at den:

  • fungerer i dagens nettlesere, som for eksempel Chrome, Firefox og Internet Explorer
  • er lett å navigere og lese på mobile plattformer som nettbrett og smarttelefoner
  • laster raskt. Dette kommer til å bli enda viktigere i 2016 kan det se ut til. Du kan sjekke hvor fort dine sider laster her; PageSpeed Insights; et gratis verktøy fra Google.
  • bruker XHTML og CSS (cascading style sheets). Sjekk selv, eller be om hjelp fra din leverandør

7. Engasjere kunder med nettmarkedsføring

Et nyhetsbrev eller lignende, er ofte den beste måten å få folk (regelmessig) engasjert i ditt innhold. Nettsidene dine bør være en del av markedsplanen din, og du bør vurdere å promotere den via:

  • kanaler som LinkedIn og Facebook
  • grupper du tilhører
  • pressemeldinger

Sett opp, for eksempel Google Analytics, slik at du kan teste og måle nettsiden din, samt markedsinnsatsen din.

8. Fokuser på sikkerhet

Dersom du ikke oppdaterer og beskytter nettsidene/plattformen du benytter, kan du risikere å utsette deg selv for hackere. Noen forebyggende tiltak kan være:

  • bruk av sterke brukenavn og passord (ikke kun ’administrator’ og ’passord1234’)
  • hold programvare og plugins/moduler oppdaterte
  • sjekk at din eventuelle leverandør gjør dette for deg

Følger du disse stegene er du godt på vei til lønnsomme nettsider.

Ønsker du en uforpliktende prat om nettsider?

Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!