5 billige måter du kan markedsføre deg på

Ikke alle bedrifter har høye markedsføringsbudsjetter. Da er det godt at man kan drive markedsføring og være godt synlig for potensielle kunder ved hjelp av blant annet disse fem billige måtene å markedsføre deg på:

1. E-postmarkedsføring

E-postadressen vår sies å være det mest verdifulle vi har på nett. Det er blant annet fordi nyhetsbrev er noe av det billigste og mest effektive du kan gjøre for å markedsføre bedriften din. Med nyhetsbrev eller e-postmarkedsføring, kan du nå ut med informasjon og/eller tilbud til svært mange mennesker på en gang.

Les også: 5 tips til å skrive gode nyhetsbrev.

For hver sjette krone du bruker på e-postmarkedsføring vil du i snitt få igjen 274 kroner(!), ifølge Experian. Det er verdi for pengene.

*Husk at fra 1. juli 2018 gjelder GDPR – personvernloven – så sørg for å følge denne i alle markedsinnsats.

 

2. Selgende nettside

Nettsiden din er for mange det første møtet med din bedrift. Det er viktig at du oppdaterer denne regelmessig slik at den holdes levende. I tillegg er det nødvendig at nettsiden får et redesign eller at den byttes ut etter noen år. Det er stadig endringer i krav og behov på nett, så dine sider må følge med i utviklingen.

Noe av det viktigste du gjør er å vise hva som gjør din bedrift unik, hva som skiller dere fra andre og hvorfor kunder skal kjøpe fra nettopp dere. Benytt deg av interne og eksterne ressurser i bedriften for å kartlegge hvordan kundeopplevelsen blir best mulig, og derav mer selgende.

Les også: Oppskriften på lønnsomme nettsider.

70 prosent av de som er innom nettsiden din er ute etter kontaktinformasjonen din. De vil vite hvor du holder til, telefonnummeret ditt og e-postadressen din. Gjør denne informasjonen lett tilgjengelig.

Sørg også for å ha gode CTA-er; calls to action – knapper eller lenker som gjør det lett for kunden din å gjøre det du ønsker at de skal.

3. Facebook

Facebook er i dag fortsatt verdens største sosiale medie. I Norge bruker vi mer tid der enn på for eksempel VG.no. En bedriftsside på Facebook vil kunne gi langt større trafikk til nettsidene dine. Annonsering på Facebook er også langt billigere enn andre alternativer. På toppen av det kan du målrette annonseringen din mot de riktige menneskene.

Les også: Tips før du starter med Facebook-annonsering.

Facebook lar deg segmentere etter geografi, interesser, kjønn og alder. Du kan selv bestemme hvor mye du vil bruke på å fremme et innlegg. Men du kan selvfølgelig poste innlegg på Facebook uten å fremme de også. Gjør du sistnevnte er det viktig at du bruker tid på å bygge opp lojale følgere som engasjerer seg i innholdet ditt.

Er du ikke på Facebook enda? Ta det helt med ro; Få bedriften din på Facebook på 5 minutter!

4. Pinterest

Driver du en bedrift som lager eller selger produkter? Er målgruppen din kvinner? Svarer du ja på begge spørsmålene så er trolig Pinterest stedet for deg. Per første kvartal 2018 var det 897 000 norske profiler på Pinterest, hvorav 68 prosent var kvinner. Det er viktig å påpeke at andelen brukere totalt sett, men også andel menn har steget betraktelig de siste årene.

Mote, skjønnhet, helse, interiør og bryllup er blant de mest populære kategoriene på Pinterest. Spredningseffekten Pinterest har mangler sidestykke. Til og med Facebook må bøye seg for den enorme delingseffekten Pinterest gir innholdet sitt.

Sosiale medier, og særlig Pinterest, handler om å oppdage og dele det du synes er kult. La andre oppdage hva du tilbyr. Selv Idium er på Pinterest. Vi deler artikler og tips hovedsakelig innen vårt eget felt. Til og med vi opplever relevant trafikk til våre nettsider herfra.

5. Instagram

Instagram er et viktig verktøy for markedsføring, merkevarebygging og økt engasjement. Det eneste du trenger er en bruker og en mobil med kamera. Bruk Instagram til produktlanseringer, arrangementer eller for å vise «behind the scenes» fra bedriften.

Facebook eier Instagram og derfor er det enkelt å annonsere her også – til riktig målgruppe.

Les også: 6 grunner til at du skal bruker Instagram til markedsføring.

Det finnes altså en rekke måter å markedsføre seg på uten at det koster for mye. Billig betyr ikke nødvendigvis dårlig, og selv de bedriftene som har høye markedsføringsbudsjetter benytter seg av rimeligere alternativer. I teorien kan selv den minste bedrift lykkes like godt med sin markedsføring som en stor bedrift.

Sett av litt tid, gjør research og kom i gang du også! Trenger du inspirasjon? Du kan finne mange gode blogginnlegg i vårt arkiv.