Niklas Fanghol | 26/08/2022
Visste du at Umbraco kan brukes både som nettside, API og intranett?
CMS står for «Content Management System», og er enkelt forklart et system som håndterer data. Et slikt CMS kan lagre data, gi brukerne muligheten til å redigere data og man kan hente ut dataene. Bruksområdene for et CMS er nær sagt uendelig, men det dreier seg alltid om å være en datakilde i ett eller flere IT-systemer.
I Idium har vi valgt Umbraco som ett av våre viktigste CMS, mye fordi det er et så fleksibelt verktøy og kan tilpasses til alle de ulike behovene våre kunder har.
I dette innlegget tar vi for oss tre måter å bruke Umbraco på, som vi har god erfaring med.
Umbraco er brukt som plattform på 730.000 nettsider omkring i verden. Mye av populariteten kommer av nettopp fleksibiliteten. Vi kan tilpasse Umbraco etter dine krav, noe som gjør det lettere å håndtere innholdet på siden. Med en godt tilpasset nettside blir det å legge inn innhold enkelt og intuitivt.
Et vanlig problem med nettsider er at informasjon ligger spredt og må oppdateres flere steder hver gang det skjer en endring i eksempelvis åpningstider eller annen viktig informasjon. Med en tilpasset løsning unngår vi dette, og reduserer dermed arbeidsmengden og muligheten for feil.
Desto mer innhold man har på en nettside, desto viktigere er det med automasjon. I Umbraco kan vi hente informasjon fra eksterne kilder som aksjepriser, produkter, sosiale medier og andre verktøy for markedsføring. Ved å integrere eksterne tjenester blir nettsiden et samlingspunkt for viktig informasjon som normalt ligger spredt rundt i ulike systemer.
Dette lar deg kombinere nytten av å ha dedikerte systemer internt, med fordelen av å sentralisere informasjonen for både eksisterende og potensielle kunder.
Grønt Punkt Norge, Aurora Eiendom og NEAS har valgt Umbraco fra Idium, ta gjerne en titt!
Med Umbraco er det lettvint å legge inn innhold på nettsiden, men av og til vil du gjerne ha innholdet på flere steder. Kanskje du har en app eller ønsker deg en i fremtiden? Da kan du bruke Umbraco som API og benytte deg av akkurat samme innhold. Da kan du legge inn åpningstider, artikler, tilbud og arrangementer på din nettside, og være trygg på at dette oppdateres overalt. Umbraco er så lynraskt at brukeren ikke merker at innholdet kommer fra et helt annet sted.
Intranett er er en intern nettside for alle ansatte i en virksomhet. I et intranett vil man kunne dra nytte av alle Umbracos styrker; at det er lettvint å legge inn innhold, muligheten til å hente info fra eksterne tjenester samt ytelsen som gjør det lett å finne frem blant store mengder artikler og interne dokumenter.
En utfordring ved et intranett er at man trenger en innlogging slik at uvedkommende ikke får tilgang. I Umbraco kan vi benytte oss av virksomhetens eksisterende innloggingsløsninger, som for eksempel Microsoft eller Google. Dette gir flere fordeler, blant annet slipper de ansatte flere innlogginger og IT-avdelingen kan enkelt håndtere flere brukere per ansatt. I tillegg følger bedriftens sikkerhetskrav og eventuell to-faktor autentisering med, og håndteres enkelt av virksomhetens egen IT-avdeling uten at man må innom Umbraco.
Umbraco er et fleksibelt verktøy som kan tilpasses de fleste bruksområder. Umbracos aller største styrker er ytelsen, fleksibiliteten og enkeltheten. Vi kan lage både sider og tjenester som er brukervennlige uten at det går på bekostning av ytelsen, og så fleksibelt at det kan brukes som en enkel nettside eller en sentral del i din IT-infrastruktur.