Idium | 01/04/2020
Ville du ansatt en person som kom på jobbintervju udusjet, med møkkete hettegenser, sliten joggebukse og sittende i en positur som vitner om at sofasitting opptar 90% av personens våkne øyeblikk selv om personens CV vitner om at personen er ideell for stillingen?Design er viktig. Det er det som gir oss et førsteinntrykk, og hva du gjør videre avhenger som regel av nettopp det førsteinntrykket.
En god innpakking eller et godt design påvirker oss mer enn vi er klar over. Mange av oss har deltatt aktivt i diskusjoner om bilmerket, solbrillene, kameraet, mobiltelefonen eller valget av klesplagg.
Felles for nær alle disse diskusjonene er design. Det er designet som appellerer til personen som eier produktet, og suksesshistoriene for bedrifter som setter designet i første rekke er mange.
Apple er vel kanskje det aller beste eksemplet her. Når Steve Jobs kom tilbake til Apple etter å ha bygget opp Pixar, var det første han gjorde å endre produktlinjene fra mange produkter til få kjerneprodukter – og å sette design i første rekke.
Apples designere fikk designe produkter og komme med forslag til funksjonaliteten basert på selskapets visjoner. Når design var klart, og hensyn til brukervennlighet, intuitivitet og det visuelle utseendet var spikret, først da ble produktet fylt med innhold.
Joda, det fulgte en spesifikasjonsliste med for innholdet og hvilke funksjoner det skulle oppfylle. Dette har gitt verden produkter som iMac, Macbook, iPod, iPad og iPhone.
Andre bedrifter som først designer produktet før de gjør det funksjonelt er Audi, Mercedes og RayBan. Møbelprodusenter er eksperter på området og bare ta en titt på hva du har på deg. Design kommer som regel først.
Du har garantert noen merkevarer som du liker særlig godt. Enten det gjelder bil, sportsutstyr, klær eller annet. Dette fører til at folk til stadighet diskuterer og fremmer merker som de liker. Bedriftene kan gi seg selv et klapp på skulderen; de har nemlig lykkes i å skape ambassadører for sin merkevare.
Shopping foregår i større og større grad på nett. Dette reflekteres dessverre ikke på alle nettsider som finnes der ute. Man skulle jo tro at designet på det som først skal møte kundene var viktig.
I Norge finnes det svært mange nettsider hvor design helt åpenbart har kommet i siste rekke, og det eneste som har vært i fokus er det som man må ha med: kontaktinformasjon, en rask introduksjon til bedriften, kanskje liste opp de ansatte og en liste over tjenester eller produkter. Og det er det.
Les også: Hva er viktig å ha på nettsiden?
Resultatet av dette er at vi som forbrukere får et inntrykk av bedriften som sannsynligvis ikke står i stil med hva bedriften har gjort i sine egne lokaler, med sine egne produkter eller tjenester.
Å ha fokus på design er en god ide. Velg et utseende som fremhever bedriftens visuelle inntrykk, fremhev logo og legg opp til at designet på nettsidene skal ligge som grunnpilaren for hele opplevelsen dine potensielle kunder skal få av bedriften.
Les også: 4 typiske feil ved nettsider og hvordan fikse dem
Den gode nyheten er at design ikke må gå på bekostning av funksjonalitet. Det betyr heller ikke at siden din ikke kan være funksjonell. Legger du opp til at det valgte designet skal tilrettelegge for nødvendig informasjon; så er det neste steget å fylle nettsidene med informasjon.
Dyktige webbyråer kan hjelpe deg med dette.