Søkemotoroptimalisering i 2017

Lurer du på hva du bør prioritere i 2017? SEO-feltet kan for mange virke uoversiktlig, og det kan være vanskelig å vite hvilke tiltak man bør se nærmere på. Derfor har jeg samlet de viktigste SEO-tipsene for 2017.

Fokuser på innhold av høy kvalitet

Det råder ingen tvil om at “content is king”. Dessverre har mange av oss tatt dette altfor bokstavelig, og lagt oss til en vane om å bruke 1000 ord på noe som kan sies med 400. Ved å i stedet fokusere på å holde innholdet kort, konsist og av høy kvalitet, er det større sjanse for at budskapet blir lest, forstått og delt. Hvor ofte har du ikke besøkt en nettside du synes har virket interessant, bare for å spore av halvveis da strømmen av ord tilsynelatende aldri ville ta slutt? Siden søkemotorene setter pris på nettsteder med mye innhold, er det likevel viktig at det ikke blir for kort. Lina Trondskog i Idium har skrevet et innlegg om hvordan du kan skrive gode tekster som treffer din målgruppe.

Ikke heng deg opp i søkeord

Jo, søkeord er fortsatt viktig, men det er ikke lenger alfa og omega. Google og de andre søkemotorene blir stadig mer avanserte, og forstår innholdet på nettstedet ditt på en helt annen måte enn det som var tilfellet for kun få år siden. Søkemotorene er ikke like avhengig av nøkkelord for å forstå en nettsides innhold, men kan lese mye ut av tema og metadata.

Vi ser også at våre søkevaner har endret seg de siste årene til en mer utstrakt bruk av kompliserte søkefraser som er mer muntlige i form. Dette betyr at innholdet ditt i større grad må svare på spørsmålene som stilles – fremfor å være full av søkeord som du tror kan være relevante.

Den eksplosive veksten i stemmesøk er på å bygge opp under dette. Idium ga deg i høst gode tips til hvordan du kan optimalisere innholdet på nettstedet ditt for å være best mulig forberedt på stemmesøkets inntog.

Tenk mobil

Forhåpentligvis gjør du dette allerede. Mobilen blir en stadig viktigere plattform for søk, og Google satt virkelig press på oss da de i oktober annonserte at de i løpet av nær fremtid ville begynne å prioritere mobilbrukere. AMP, Accelerated Mobile Pages, er en protokoll som gjør det mulig å lage nettsider som lastes inn nesten umiddelbart på mobil. Google prioriterer allerede sider som benytter seg av AMP i deres søkeresultat.

Husk at selv om det tekniske er på plass, bør også innholdet på nettsidene dine ta høyde for en stadig økende andel mobilbrukere. Tenk gjerne på hvordan brukere på mobil konsumerer innholdet sammenlignet med brukere på PC.

Strukturert informasjon

Dette er en måte å utheve viktig informasjon på deres nettsted. Dette kan være elementer som adresse og telefonnummer, men også informasjon om fargen på vesken du selger og hvor lang tid det tar å lage tomatsuppen på bloggen din. Dette er noe som bare kommer til å bli viktigere i årene som kommer, særlig med tanke på økt bruk av mobil og stemmesøk hvor vi for eksempel kan bruke Google for å lete etter gode restauranter i nærheten eller en sort overdel til kundemøtet du skal i etter lunsj.

Ikke glem brukeropplevelsen

Om du har jobbet målrettet med SEO vet du at søkemotorene allerede ønsker å prioritere sider som lastes inn kjapt, er optimalisert for mobiltelefon, og hvor brukerne viser en høy grad av engasjement i form av øktvarighet, sider per økt, osv. Med Googles fokus på AMP og mobilbrukere er det all grunn til å tro at brukeropplevelsen kommer til å bli en enda viktigere faktor i 2017 og årene som kommer.

Personlig branding

Mange tenker kanskje at personlig branding er forbeholdt enkeltpersoner i sosiale medier, men dette er også noe bedrifter kan nyte godt av enten dere selger verktøy eller ferieturer. God personlig branding er med på å bygge tillit og engasjement i målgruppen din, samtidig som at det gjør det lettere å sikre gjesteinnlegg i blogger, osv. Om du er en person som er glad i vise fram både deg selv og dine produkter, eller har andre i organisasjonen som er det, er dette absolutt en strategi som bør vurderes i 2017.

SEO beveger seg stadig fremover, og denne listen kan helt sikkert bygges på med en rekke elementer. Vi i Idium kommer til å holde deg oppdatert på de viktigste nyhetene innen SEO, både i 2017 og i årene som kommer.