Idium | 02/04/2020
Om du ikke gjør remarketingannonseringen riktig vil det kunne gjøre mer skade enn nytte.Gjør deg selv, interessentene og kundene dine en tjeneste ved å bruke retargeting slik det er ment.
Retargeting, også kalt remarketing, lar deg annonsere mot de som har besøkt hjemmesiden din. De som allerede kjenner til bedriften din, og produktene eller tjenestene du tilbyr, men som av en eller annen grunn ikke har konvertert på siden din. For eksempel at de ikke har gjort et kjøp i nettbutikken din. Men det er her mange bedrifter feiler.
Vi som forbrukere har blitt svært bortskjemte og vil helst bare bli presentert reklame vi føler er relevant for oss. Og det er jo ikke så rart siden vi blir eksponert for vanvittig mange annonser og salgsbudskap uansett hvor vi befinner oss på nettet. På sosiale medier, nettsider, i apper osv.
Vet du hvilken reklame som føles mest irrelevant og som koster deg unødvendige markedsføringskroner? Å reklamere for produkter kunden din allerede har kjøpt.
Ja, du har mest sannsynlig blitt utsatt for det samme selv. Besøkt en nettbutikk, bestilt en eller flere varer og sett nøyaktig det samme produktet i en annonse på Facebook like etterpå. Kanskje har du også sett nevnte annonse igjen og igjen over lengre tid.
Ikke nok med at annonsøren har kastet bort annonsekronene sine på deg og, du har kanskje irritert deg kraftig over å bli eksponert for hotellet du allerede har overnattet på eller varen du for lengst har tatt i bruk. Ytterste konsekvens er at du faktisk unngår denne bedriften senere fordi du vet at du blir bombardert med reklame i etterkant. Og sånn skal det jo ikke være.
Remarketing er ment som et annonseformat som skal plukke de laveste fruktene på treet og konvertere de som allerede har vist sin interesse for din tjeneste eller produkt ved å ha besøkt nettsiden din, men uten å ha utført en bestemt handling. Det kan være en booking, bestilling, nedlasting, kontaktskjemautfylling osv. Derfor skal det også oppleves som høyst relevant for de som eksponeres for ditt budskap i etterkant. Som annonsør mister du også viktig innsikt i hva som fungerer og ikke når du ser på statistikken i etterkant dersom du ikke treffer riktig publikum.
Løsningen på dette spammingproblemet er såre enkel. Fortell plattformen du annonserer på hvem av dine besøkende som har konvertert ved å legge en konverteringspiksel på takke- og bekreftelsessidene dine. Det vil fortelle f.eks. Facebook at de som har sett denne siden, og dem er det ikke noe vits å annonsere mot.
Dette er litt vanskeligere å gjennomføre hvis konverteringen skjer IRL, som for eksempel et kjøp i den fysiske butikken din, men kanskje en dag vil vi komme dit også…
Trenger du hjelp med retargeting? Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat.