Laptop i vinduskarm

Ny hjemmeside for bedrift? Dette må du tenke på

Hjemmesiden er selskapets viktigste utstillingsvindu og har gått fra å være en av mange markedskanaler til å i stor grad definere bedriften i kundens øyne.

 

Enten du driver et enkeltpersonsforetak eller jobber i et større selskap med mange avdelinger, vil hjemmesiden være ditt ansikt utad. For mange vil et utdatert nettsted være ensbetydende med en utdatert bedrift, og det er derfor viktig at hjemmesiden er noe både ansatte og kunder kan føle seg komfortabel med. 

Her får du tips til hva du bør tenke på i forbindelse med arbeidet med en ny hjemmeside.

Før lansering av hjemmesiden


1. Valg av domene

Valg av domene og domenestrategi er det aller første du bør tenke på når bedriften skal ha ny hjemmeside. Om du har et eksisterende domene du er fornøyd med, er det ingen grunn til å endre dette. Det er likevel viktig at du tenker noen år frem i tid. Er det et fremtidig mål å satse internasjonalt? Vil det bli aktuelt å åpne et nytt forretningsområde under samme firmanavn? For de fleste er det hensiktsmessig å satse på et domene i retning av www.*firmanavn*.no, men sørg gjerne for å planlegge for alle eventualiteter. Husk også at for organisk synlighet i Norge, er et .no-domene en stor fordel.

2. Avdekk dine behov

For mange er det å ha en hjemmeside så selvsagt at man bare setter igang uten å tenke særlig gjennom valg av plattform og hvilke behov man egentlig har. 

  • Ønsker du bare en enkel landingsside og kontaktinformasjon?
  • Ønsker du et nettsted med informasjon om de tjenester og produkter du tilbyr?
  • Er formålet i hovedsak å generere leads?
  • Er det aktuelt med en nettbutikk? Hva med om to år?
  • Kommer du til å oppdatere siden regelmessig eller vil det være statisk informasjon?
  • Vil det være relevant med en bedriftsblogg?

Dette er bare noen spørsmål du bør stille deg selv før du går videre. Svarene på disse spørsmålene vil være utslagsgivende for valg av plattform. 

3. Avdekk brukerens behov og forventninger

Vel så viktig som dine egne behov, er den potensielle kundens behov. Vi har alle et sett med forventninger til innhold på nettstedene vi besøker:

  • Et verksted må ha en enkel bookingløsning og prisinformasjon må være lett tilgjengelig
  • En baderomsentreprenør må ha gode referansebilder og godt synlige godkjenninger
  • En restaurantkjede må gjøre det enkelt å velge avdelingen nærmest meg

Jeg ønsker også muligheten til å bli bedre kjent med bedriften og de ansatte, enkelt finne kontaktinformasjon, og lese gjennom hvilken tjenester de tilbyr og hvorfor jeg skal velge nettopp denne bedriften som leverandør. Dersom mine forventninger ikke innfris, er veien til neste tilbyder kort.

4. Tenk "mobile first"

Tradisjonelle hjemmesider er designet først og fremst for bruk på PC. Mobilversjonen fremstår ofte som en litt stusselig utgave av nettstedet, og viktig funksjonalitet kan mangle. Om du har et eksisterende nettsted og har satt opp Google Analytics, er det en stor sannsynlighet for at du vil se at en betydelig andel av besøket kommer fra brukere på mobiltelefon. Det er lite sannsynlig at denne andelen kommer til å synke de neste par årene, så ved å utvikle nettstedet først og fremst med mobilvennlighet i tankene, sikrer du en god opplevelse for denne brukergruppen. Det er likevel viktig at brukeren som besøker nettstedet via PC får en så god opplevelse som mulig, særlig om du har en nettbutikk eller driver utelukkende B2B med lange beslutningsprosesser.

5. Integrer identitet og designspråk

Bedriftens intentitet er noe som bør skinne gjennom overalt: Fra dekorasjonene på kontoret, til markedsmateriell, og ikke minst nettsiden, Om deres bedriftkultur kjennetegnes av et ungdommelige miljø, lettbeint kommunikasjon med kunder og stor vilje til å omstille seg, vil det være uheldig om nettstedet får dere til å virke som et tungrodd skip. Identitet og designspråk må alltid være viktige elementer å ta med i arbeidet med en ny hjemmeside.

6. Tenk branding

Uansett hvilken bransje du befinner deg i, er det viktig å skille seg ut. I forlengelse av forrige punkt, bør logoen ha en sentral plass på nettstedet. En bedrifts logo lagrer seg nærmest ubevisst i hjernen, og dersom vi ser samme logo på en arbeidsbil, en bannerannonse og på en hjemmeside, vil det skape en rød tråd og et opplevd forhold til bedriften selv om man kanskje ikke er kunde enda.

7. Funksjonalitet 

At nettstedet og alle dets elementer fungerer som tiltenkt er kanskje det viktigste når det gjelder din nye hjemmeside. Det er selvsagt, men fort gjort å glemme, å grundig teste nettstedet for brutte lenker, ikke-fungerende kontaktskjema, bilder som ikke lastes inn og mye annet.

8. Sikkerhet

Ethvert nettsted er utsatt for en rekke trusler i form av blant annet virus og hackere. Dette er ikke bare en fare for deg som nettsideeier, men også brukerne dine angripes: Kundenes kontoinformasjon kan komme på avveie, og personlige passord kan havne i gale hender. Under utviklingen er det altså viktig å forsikre seg om at potensielle sikkerhetshull er tettet, og nettstedet må være utstyrt med SSL-sertifisering.


9. Sitemap og robots.txt

Sitemap og robots.txt er filer som leses av søkemotorer i forbindelse med indeksering av ditt nettsted.  Om én av disse filene mangler kan det resultere i ufullstendig indeksering av nettstedet, eller indeksering av sider som ikke ønskes indeksert – for eksempel sider bak en medlemsinnlogging. Det er med andre ord viktig å sørge for at disse filene først og fremst er tilstede, men også oppdatert og med ønsket innhold.


10. Sporing

Verktøy som Google Analytics og Google Search Console gir uvurderlig informasjon om brukerne av ditt nettsted. Disse verktøyene finner du informasjon om alt fra kjønn og alder på de besøkende, til hvilke sider de besøker på nettstedet, og hvilke søkeord de benytter for å komme dit. Enkel og problemfri implementering av sporingsverktøy vil gjøre det mulig å jobbe langt mer målrettet med hjemmesiden og dens innhold.

Etter lansering av hjemmesiden

1. Godt innhold

Selve oppsettet av hjemmesiden er ofte den letteste delen av arbeidet. Godt innhold er en forutsetning for konverteringer, organisk synlighet og effektive annonsekampanjer. I arbeidet med innhold er det en stor fordel å ta utgangspunkt i en søkeordsanalyse. På denne måten får du innsikt i hvilke søkeord din målgruppe bruker når de googler tjenester og produkter du leverer, og du får en større forståelse for konkurransesituasjonen. 

2. Ha tydelige Call-to-Actions

Svært få nettsteder er rent informative av natur, og de fleste bedrifter med hjemmeside ønsker at det skal være en kanal som bidrar til å oppnå ett eller flere mål. Call-to-Actions er et lite, men effektivt, tiltak for å øke konverteringsgraden og antallet leads som dukker opp i din innboks. Tydelige oppfordringer til å ta kontakt, melde seg på nyhetsbrevet, eller bli medlem for rabattordninger er enkelt å implementere, men har potensiell stor effekt.

3. Vurder bedriftsblogg

En god og jevnlig oppdatert blogg er ofte det som skal til for å skille seg ut i et konkurransepreget marked. I bedriftsbloggen kan du skrive om nær sagt alt som relaterer seg til din virksomhet og dine tjenester, og du har muligheten til å fremstå som eksperten på temaet. En slik blogg er med på å bygge autoritet og er en flott måte å kommunisere med potensielle kunder. Blogginnlegg gjør seg ypperlig i sosiale medier, og er noe som også bør publiseres på Google My Business.

4. Bildebruk

Gode og forklarende bilder vil være med på å bygge opp inntrykket av din hjemmesides kvalitet. Om du ønsker å benytte deg av illustrasjonsbilder hentet fra en tredjepart, er det viktig å forsikre deg om at du faktisk har nødvendige rettigheter til å publisere bildene på ditt nettsted. Det beste er uansett om du har muligheten til benytte egne bilder. Å leie en fotograf kan fort vise seg å være en lønnsom investering.

5. Jobb med SEO

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å gjøre nettstedet synlig i søkemotorenes organisk resultatliste. Dette er en jobb du aldri blir ferdig med, og forutsetter at du setter av godt med tid hver eneste måned til kontinuerlig optimalisering av nettstedet. Det kan virke som mye jobb, men med utgangspunkt i en god strategi, vil SEO-jobben lønne seg.

Jeg ønsker mer informasjon om nettsider