Nå kan du snakke til Google på norsk

Google Assistent endrer måten vi søker på. Her kan du lese hvordan du søkemotoroptimaliserer nettsiden for stemmesøk.

Fra og med 11. september kan du spørre Google hvordan været blir, hva du har oppført i kalenderen og om å spille neste sang på spillelista – på norsk. For Google Assistant, eller Google Assistent som det heter på norsk, ble endelig lansert i det norske markedet etter mye om og men.

 

Noe du, og en stor del av Norges befolkning, garantert kommer til å bruke din Google Assistenten til er å søke i søkemotorer ved å stille spørsmål som: “Hvor er nærmeste blomsterbutikk?”, “Når stenger polet i dag?”, “Finn en tannlege der jeg kan få en akutt time!”.

 

Gjennomsnittlig kan vi si opptil 150 ord i minuttet, mens vi kun kan skrive omtrent 38-40 ord i minuttet. Å si noe går mye fortere enn å skrive det, så dette blir garantert en populær måte å søke på fremover. Dette er derfor viktig å agere på som bedrift dersom du fortsatt ønsker å være synlig i Googles søkeresultater.

 

Hvordan er stemmesøk annerledes

Stemmesøk skiller seg fra tekstsøk fordi tekstsøk ofte er korte og enkle med større fokus på bestemte nøkkelord. For eksempel «Bilverksted Skien». Når vi utfører stemmesøk benytter vi gjerne lengre søkefraser som «Hvor er beste bilverksted i Skien?». I tillegg er stemmesøk ofte lokale søk. Og disse faktorene er det viktig å ta høyde for når det kommer til søkemotoroptimaliseringen av nettsiden din.

 

Les også blogginnlegget: 1 av 5 søk er stemmesøk

 

Hvordan optimalisere for stemmesøk

Som du kanskje har forstått så er stemmesøk:

  • mer spisset
  • ofte et spørsmål
  • en lengre søkefrase, også kalt et long-tail-søk
  • lokalt
  • i situasjoner der hendene ikke er tilgjengelige (pga. f.eks. bilkjøring og matlaging)
  • i situasjoner der brukeren er alene (flaut å snakke til telefonen rundt andre)
     

Du bør med andre ord begynne å optimalisere siden din basert på listen over. Det vil si at tekstinnholdet på hjemmesiden din bør besvare spørsmålene kundene dine stiller, og gjerne begynne på et spørreord for så å besvare problemstillingen de trenger svar på. Husk også at teksten skal være naturlig og lett å lese for brukeren.