Idium | 02/04/2020
En strategisk utformet metabeskrivelse kan være utslagsgivende for å øke antall besøk og konverteringer på nettsiden din.
En metabeskrivelse er en kort oppsummering av innholdet på nettsiden din som du skriver selv. Den er ikke synlig på selve nettsiden, men vises når du deler lenken i sosiale medier og er også beskrivelsen som vises i søkeresultat i søkemotorer – hvis den er god nok.
Ofte kan man oppleve at det ikke er metabeskrivelsen som dukker opp i søkefeltet, men et helt annet utdrag av tekst, slik at du har mistet en viktig kommunikasjonsflate for å drive relevant trafikk til nettsiden din. Svaret på hvorfor Google velger å forkaste metabeskrivelsen din er egentlig veldig enkel. Det er fordi søkemotoren ikke synes at teksten gir brukerne en nøyaktig nok beskrivelse av innholdet på siden, som igjen betyr at du må bli flinkere til å skrive gode metabeskrivelser.
Metabeskrivelse handler ikke bare om rangering i Google, men også i stor grad om presentasjon av innholdet på nettsiden din. Med denne teksten kan du være med å påvirke de riktige brukerne til å klikke seg inn på nettsiden din. Så her handler det om å være relevant, gi riktige forventninger og å komme med en insentiv.
Metabeskrivelsen er viktig for å gi et godt førsteinntrykk i Googles søkeresultater. Det er derfor viktig at denne beskrivelsen svarer på det brukeren lurer på, samtidig som den gir et ærlig bilde av hva brukeren kan forvente å finne på den respektive siden. Benytt deg gjerne av tipsene under for å skrive bedre metabeskrivelser: