Ikoner av sosiale medier

Hvilke sosiale medier skal du være på?

Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter, Pinterest, apper eller bloggnettverk? Det er mange digitale kanaler og det kommer stadig nye. 

Mange markedsførere føler seg presset til å være i alle, men dette koster både tid og resurser. Dessuten er det ikke sikkert at alle kanaler er rett for deg og din bedrift. Så hvordan velger du hvilke kanaler som er riktige for deg?

For å hjelpe deg til å navigere i det digitale landskapet kan du stille deg selv følgende spørsmål:

Hvem vil jeg snakke til og med?

God kommunikasjon baserer seg alltid på forståelsen av målgruppens behov. Hva trenger de å vite? Hvilke kanaler er de tilstede i, i dag? Er målgruppen pensjonister kan du unngå LinkedIn, og prøver du å nå 14-åringer kan Snapchat være mer aktuell enn Facebook. Men husk at målgrupper kan ende opp med å endre kanaler i takt med trender, så følg med på hvor og hvordan din målgruppe beveger seg.

Les også: Kartlegg dine personas for å bli kjent med din målgruppe.

Hvorfor skal jeg kommunisere?

Å forsøke å være i alle kanaler er sjelden en god løsning. Det er mye jobb, dyrt og kommunikasjonen din risikerer å bli borte i mengden. Vurder hvorfor ditt merke/din bedrift burde dele innhold. Tips til hvilke kanaler du bør velge ligger ofte i svaret. En klar strategi, med bedriftens ”hvorfor” i midten, gjør det enklere å integrere kommunikasjonen.

Hva bør jeg kommunisere om?

Hvilket type innhold vil du spre? Fungerer emnet best til lange artikler, videoer, bilder, lister eller til og med på print? Hvilken følelse vil du at innholdet skal formidle? Hvordan kommuniserer dine konkurrenter, og hvordan kan du skille deg ut fra dem?

Hvordan bør jeg kommunisere?

Mange merker/firmaer produserer store mengder materiale hvert år som ender opp i arkiv og glemmes. Vurder om du kan benytte din produksjon til mer. En artikkel kan lett bli oppdateringer i sosiale medier, filmer kan redigeres og deles, et event kan gi bak kulissene bilder. I tillegg kan en original artikkel endres og tilpasses en ny målgruppe, et nyhetsbrev kan inneholde en lenke til en mer utfyllende artikkel på nettet og så videre.

Les også: Innholdsmarkedsføring – Slik får du billigere og bedre markedsføring.

Du må hele tiden jobbe målrettet og tilpasse deg endringer i sosiale nettverk, men også blant dine målgrupper.