Person som navigerer seg på twitter

Hva er en #hashtag og hvordan bruke dem

Symbolet # (nummertegn) er nå til og med på norsk bedre kjent som hashtag. På nett, og spesielt innen sosialt nettverk spiller dette typografiske symbolet en viktig rolle i å bygge merkevarebevissthet med større mulighet for engasjement, når den benyttes strategisk.

#Forstå Hashtaggen

Det er greit å vite meningen med hashtags for å forstå hvordan du kan bruke dem. Det startet på Twitter som en måte å organisere og søke blant innhold, så spredte hashtaggene seg til Facebook, Google +, Google, Instagram og andre plattformer. Hashtaggen er nå måten vi administrerer og overvåker digitalt innhold.

Dersom et ord eller en frase hashtagges, settes #-tegnet opp før det ordet eller den frasen – uten mellomrom mellom innholdet – og fungerer da som en ”merkelapp” som grupperer alle likt taggede innlegg. Om du bruker en frase som det refereres til ofte vil du bli en del av den sosiale samtalen med alle andre fraser som inneholder samme hashtag.

Mange hashtagger riktig, men noen putter # foran hvert ord eller frase i en tweet eller oppdatering, #ikke #vær #den #personen.

Les også: Annonsering på Instagram – noe for din bedrift?

#Hvem Kan Bruke Hashtags

Hvem som helst! Bedrifter/merker bruker hashtags for å skape og overvåke samtaler rundt utvalgte emner. Enkeltpersoner bruker hashtagger til å ta del av samtaler, eller starte samtaler.

#De Beste Hashtaggene

Du kan overvåke en hashtag i søkefeltet på Twitter/Instagram, eller du kan sjekke ut sider som Hashtagify.me eller Hashtags.no. Her ser du hva det snakkes om, hvem som deltar og relaterte tagger.

Det kan være smart å overvåke hashtagger som er relevant for din bransje slik at du holder deg oppdatert.

Les også: 7 tips – hvordan skrive overskrift til Facebook-annonse.

#Grunnregler For Hashtagging

Tenk på dette når du begynner å bruke hashtags:

  • Bruk alltid # foran valgte nøkkelord.
  • Ikke bruk mellomrom eller tegnsetting i hashtaggene. Dersom det er flere ord i en hashtag #skaldehengesammen.
  • Ikke skriv noe rett foran #. Eksempel: Vi har gratis#seminarer.
  • Hold det kort og enkelt. Noen bruker for mange ord i en hashtag. Bruk de viktigste nøkkelord og fraser, og gjerne stor bokstav for hvert nye ord, #SåErDetLettere å lese.

Bruk hashtags for å gjøre innholdet ditt søkbart og som en del av en sosial mediestrategi.

LykkeTilMedHashtaggingen

Vil du vite mer om Instagram?

Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!