Idium | 02/04/2020
Symbolet # (nummertegn) er nå til og med på norsk bedre kjent som hashtag. På nett, og spesielt innen sosialt nettverk spiller dette typografiske symbolet en viktig rolle i å bygge merkevarebevissthet med større mulighet for engasjement, når den benyttes strategisk.
Det er greit å vite meningen med hashtags for å forstå hvordan du kan bruke dem. Det startet på Twitter som en måte å organisere og søke blant innhold, så spredte hashtaggene seg til Facebook, Google +, Google, Instagram og andre plattformer. Hashtaggen er nå måten vi administrerer og overvåker digitalt innhold.
Dersom et ord eller en frase hashtagges, settes #-tegnet opp før det ordet eller den frasen – uten mellomrom mellom innholdet – og fungerer da som en ”merkelapp” som grupperer alle likt taggede innlegg. Om du bruker en frase som det refereres til ofte vil du bli en del av den sosiale samtalen med alle andre fraser som inneholder samme hashtag.
Mange hashtagger riktig, men noen putter # foran hvert ord eller frase i en tweet eller oppdatering, #ikke #vær #den #personen.
Les også: Annonsering på Instagram – noe for din bedrift?
Hvem som helst! Bedrifter/merker bruker hashtags for å skape og overvåke samtaler rundt utvalgte emner. Enkeltpersoner bruker hashtagger til å ta del av samtaler, eller starte samtaler.
Du kan overvåke en hashtag i søkefeltet på Twitter/Instagram, eller du kan sjekke ut sider som Hashtagify.me eller Hashtags.no. Her ser du hva det snakkes om, hvem som deltar og relaterte tagger.
Det kan være smart å overvåke hashtagger som er relevant for din bransje slik at du holder deg oppdatert.
Les også: 7 tips – hvordan skrive overskrift til Facebook-annonse.
Tenk på dette når du begynner å bruke hashtags:
Bruk hashtags for å gjøre innholdet ditt søkbart og som en del av en sosial mediestrategi.
LykkeTilMedHashtaggingen
Vil du vite mer om Instagram?
Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!