Idium  |  02/04/2020

Facebook Live – en markedsføringsmulighet

Facebook Live lar deg kommunisere med ditt publikum på en personlig måte.

Du har sikkert hørt at Facebook prioriterer video i nyhetsfeeden, og Live video rangerer enda høyere. Ifølge Facebook bruker folk tre ganger så lang tid på å se video når det er live. Vi anser direkte innhold som spennende, unikt og nesten like bra som å være i samme rom som den som snakker (for noen enda bedre).

Selv etter at videoen er over er det mange som velger å se disse videoene. Så de av oss som vil ta markedsføringen til et nytt nivå bør kaste oss på muligheten.

 

Fine ting med Facebook Live:

  • Det er på Facebook – den mest brukte sosiale plattformen
  • Du kan scrolle i og følge med på kommentarer
  • Videoen lagres og ligger på tidslinjen din (kommentarene også)
  • De som kommenterer gjør det fra private profiler, så det er mindre sjanse for nettroll
  • Du kan til og med redigere videoene dine i etterkant
     

Tips:

  • Dersom du bruker mobil burde du ha på Flymodus og Wifi
  • Sjekk lyssettingen der du filmer (sjekk gjerne også om bakgrunnen er ren og uforstyrret)
  • Stabiliser enheten du filmer med
  • Har du en mikrofon? Da kan du benytte denne for enda bedre lyd
     

Dersom du skal få mest mulig ut av å benytte deg av Facebook Live kan det være smart å også tenke på disse tingene:

 

Hva skal du oppnå?

Er bakgrunnen for å ha et live-event at du ser etter nye kunder, leads, oppmerksomhet, e-postabonnenter eller likes på siden din? Eller rett og slett bare for å komme i kontakt med følgerene dine og svare på deres spørsmål? Sett deg et mål, du bruker tross alt verdifull tid på dette.

 

Si ifra i forkant

Dersom du ønsker et større publikum enn de som tilfeldigvis er inne på Facebook mens du holder live-sending, bør du informere om at du/dere skal ha et event og hva du skal snakke om for eksempel noen dager i forveien.

Et tips er å opprette et Arrangement. Er det viktig for deg kan du også legge litt penger i å sponse innlegget.

 

Planlegg og vær en ressurs

Selv om det er kan være fint å ha et uhøytidelig Live-event for moro skyld, kan det generelt lønne seg å forberede en plan for de viktigste snakkepunktene. Se på Facebook Live som din minikanal og gi verdi! Lag innhold som svarer til det ditt publikum ønsker og har bruk for. Har du en plan i forkant er det større sjanse for at du lykkes med målet ditt.

 

Sett av nok tid

Facebookbrukere som ikke har fått med seg at du holder et event kommer kanskje tilfeldig over det, så da er det bra om du har sending i minst 25 minutter.

Det kan også være fint å kunne drøye sendingen dersom du får veldig stor respons og mange spørsmål.

 

Ha en Call To Action

Dersom målet ditt er å få folk til å se på nye produkter på nettsiden din og kjøpe disse så må du komme med en oppfordring, og kanskje et tilbud. Gi dem som har sett sendingen din en mulighet – noe ekstra av verdi. Kanskje det er å bli medlem av en spesiell gruppe dersom du har det? Eller tips om et kurs? Kanskje de kan vinne noe?

 

Hva kan du gjøre etter sending?

For å øke engasjement på videoen i etterkant kan du gå inn på innlegget, som nå ligger på nettsiden din, og redigere det du ønsker, samt legge til en call to action.

  • Ha en kort og tiltrekkende tittel
  • Lag eventuelt en beskrivelse
  • Inkluder en call to action med en URL (en lenke i beskrivelsen i innlegget over videoen)
  • Legg til video tags

Husk også å svare på alle spørsmål og relevante kommentarer etter sendingen slik at folk får svar og føler seg involvert. I tillegg er det interessant for andre som evt. ser videoen i etterkant.

Du kan også fremme posten med noen kroner i etterkant for å spre den ytterligere.

 

Analyser

Se på innsikt og analyser antall engasjerte, hvordan de engasjerte seg, hvor lenge folk så videoen og andre sjekk også negative feedback. Under sistnevnte ser du blant annet hvor mange som eventuelt klikket vekk innlegget.

Ved å se over kommentarer og statistikk i etterkant kan du følge med på hva folk responderte godt på og tilrettelegge for det i fremtidige Live-eventer eller bruke informasjonen til blogginnlegg eller annen markedsinnsats.

 

Prøv ut

Dersom Live-video er noe du er komfortabel med og du ser at det engasjerer kan du prøve ut forskjellige lengder på sendingene. Fungerer 1 minutt dersom du kun skal kunngjøre noe? Er 10 minutter den gyldne middelvei?

Du kan også forsøke å ha med andre i sending, eller varierer hvor du sender fra. Kanskje det er fint å ha en liten sending fra et fysisk arrangement? Eller fra ferien?

 

Det vil alltid komme an på hvem din målgruppe er og hva du tilbyr, men Live er en god mulighet til å være mer personlig og knytte kontakt med dine kunder. Facebook Live gir deg mulighet til å øke din synlighet og senke barrieren mellom deg og dine kunder eller ditt publikum.

Jo mer du har Live-sendinger jo mer vil du forstå hva som fungerer for din målgruppe og dette er verdifull informasjon du ikke får ved å bare legge ut innhold du håper og tror engasjerer. Gjør mer av det som fungerer og knytt bånd med dine kunder.