illustrasjon av konverteringsoptimalisering

CRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 1

Det er så mange forkortelser i den digitale verdenen, men uansett hvor mye vi forkorter terminologien må jobben fortsatt gjøres!

SEO har de fleste fått med seg at er viktig. Men hva med CRO?

Definisjon av konvertering

Hva betyr det når vi snakker om konvertering? Konvertering er den handlingen du ønsker at en besøkende på din side skal gjøre.

Hva betyr det for deg? Det kan være at de melder seg på et nyhetsbrev, oppretter en konto med logg inn og passord, gjennomfører et kjøp, laster ned appen din, eller noe helt annet (som er viktig for deg og din bedrift).

Uansett hva du ønsker at dine besøkende skal gjøre er det denne handlingen du skal måle, og som du skal optimalisere i fremtiden.

CRO står for Conversion Rate Optimisation, konverteringsoptimalisering på norsk, og er:

  • en strukturert og systematisk tilnærming for å bedre dine nettsiders prestasjon
  • informert av innsikt – analyser og brukerundersøkelser/tilbakemeldinger
  • definert av din nettsides unike mål og behov (dine KPIer, enda en forkortelse som i Norge som regel benevnes som ”viktige nøkkeltall”)
  • å ta trafikken du allerede har og utnytte den maksimalt
Grafisk bilde med forklaring av hva CRO, konverteringsoptimalisering, er. Står også i teksten videre.

CRO skal ikke baseres på gjetting, hva andre gjør eller handle om å få så mange brukere som mulig uavhengig av kvalitet eller engasjement.

Noen nøkkeltermer

Call-to-action (CTA)

Den viktigste knappen, lenken eller element som ber brukeren utføre en handling som leder til, eller mot, en konvertering. En ”Kjøp nå”-knapp i en nettbutikk, en ”Meld deg på”-knapp i forbindelse med et nyhetsbrev, en ”Last ned”-knapp på en landingsside er eksempler på forskjellige CTA.

Konverteringstrakt

Stedet i brukeropplevelsen hvor besøkende gjennomfører en konvertering.

Eksempelvis: Landingsside > internsøk > produktside > kasse.

A/B-testing

Testing av elementer opp mot hverandre i to eller flere versjoner av samme ting. Hvert element måles på sin effektivitet mot den/de andre. For eksempel, en rød knapp mot en grønn knapp. Eller et design mot et annet. Eventuelt variasjoner av tekst eller bilde. I A/B-testing testes kun en ting av gangen, dette for å få konkrete analyser på hva som faktisk fungerer best.

Målet med statistikken

Her er en liten oversikt over de tingene du bør følge med på for å måle din nåværende konverteringsrate, i tillegg til å identifisere eventuelle problem og forme en handlingsplan. Du kan få disse tallene gjennom Google Analytics eller dersom du har et annet analyseverktøy du foretrekker. Tallene som er avgjørende for CRO er:

  • Din totale konvertering er det antallet personer som gjorde det du har definert som en konvertering (nyhetsbrev, kjøp, nedlastning osv.)
  • For å finne konverteringsraten din deler du det totale antallet konverteringer på antallet av besøkende på dine sider.
Grafisk illustrasjon med teksten, Hvor mange av dine besøkende på nettsiden konverteres til kunder

Et eksempel: En side med 1000 besøkende og 10 konverteringer har en konverteringsrate på 1%.

Hvor lenge blir folk på sidene dine? Hvilke sider besøker de mens de er der? Ser du på Fluktfrekvens og % Utgang, samt bruker engasjement vil du kunne få en forståelse for konverteringsraten din.

  • Fluktfrekvens er prosenten av mennesker som forlater nettsidene dine etter kun en side (den de landet på). En høy Fluktfrekvens må analyseres. Hvilke sider gjelder det? Dersom det er sider som ønskelig skal lede videre, men folk forlater dem, betyr det at de ikke finner det de leter etter/det ikke er relevant informasjon for dem. Dette bør du da finne en løsning på.
  • % Utgang er prosenten besøkende som forlater en side. Denne lar deg vite hva som var den siste siden brukerne så før de forlot nettstedet ditt. En veldig høy % Utgang på visse sider kan være et varsel.
  • Et bruker engasjement er Gj.sn. tid på side (gjennomsnittlig tid på side), som gir deg en generell ide på hvor lenge brukere er på sidene dine. En høy Fluktfrekvens betyr lav gjennomsnittlig tid – besøkende er ikke lenge nok på sidene dine til å gjøre det du ønsker at de skal.
  • Sider per økt forteller deg i gjennomsnitt hvor mange sider besøkende er innom før de forlater nettstedet ditt. Flere sider per økt kan bety engasjement, men også at det er uklarhet i konverteringstrakten, dersom det ikke er noen konvertering.
  • Dette er disse beregningene som teller. I eksempelet med siden som har 1000 besøkende per måned med kun 10 konverteringer enten kunne klappe seg selv på skulderen på grunn av de unike besøkende, eller innse at konverteringsraten kunne vært bedre enn 1% og så arbeide for å optimere disse tallene.

Ønsker du en uforpliktende prat om nettsider?

Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!