Idium | 01/04/2020
Det er så mange forkortelser i den digitale verdenen, men uansett hvor mye vi forkorter terminologien må jobben fortsatt gjøres!
SEO har de fleste fått med seg at er viktig. Men hva med CRO?
Hva betyr det når vi snakker om konvertering? Konvertering er den handlingen du ønsker at en besøkende på din side skal gjøre.
Hva betyr det for deg? Det kan være at de melder seg på et nyhetsbrev, oppretter en konto med logg inn og passord, gjennomfører et kjøp, laster ned appen din, eller noe helt annet (som er viktig for deg og din bedrift).
Uansett hva du ønsker at dine besøkende skal gjøre er det denne handlingen du skal måle, og som du skal optimalisere i fremtiden.
CRO skal ikke baseres på gjetting, hva andre gjør eller handle om å få så mange brukere som mulig uavhengig av kvalitet eller engasjement.
Den viktigste knappen, lenken eller element som ber brukeren utføre en handling som leder til, eller mot, en konvertering. En ”Kjøp nå”-knapp i en nettbutikk, en ”Meld deg på”-knapp i forbindelse med et nyhetsbrev, en ”Last ned”-knapp på en landingsside er eksempler på forskjellige CTA.
Konverteringstrakt
Stedet i brukeropplevelsen hvor besøkende gjennomfører en konvertering.
Eksempelvis: Landingsside> internsøk> produktside> kasse.
A/B-testing
Testing av elementer opp mot hverandre i to eller flere versjoner av samme ting. Hvert element måles på sin effektivitet mot den/de andre. For eksempel, en rød knapp mot en grønn knapp. Eller et design mot et annet. Eventuelt variasjoner av tekst eller bilde. I A/B-testing testes kun en ting av gangen, dette for å få konkrete analyser på hva som faktisk fungerer best.
Her er en liten oversikt over de tingene du bør følge med på for å måle din nåværende konverteringsrate, i tillegg til å identifisere eventuelle problem og forme en handlingsplan. Du kan få disse tallene gjennom Google Analytics eller dersom du har et annet analyseverktøy du foretrekker. Tallene som er avgjørende for CRO er:
Et eksempel: En side med 1000 besøkende og 10 konverteringer har en konverteringsrate på 1%.
Hvor lenge blir folk på sidene dine? Hvilke sider besøker de mens de er der? Ser du på Fluktfrekvens og % Utgang, samt bruker engasjement vil du kunne få en forståelse for konverteringsraten din.
Ønsker du en uforpliktende prat om nettsider?
Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!