Sosiale medier på en mobil

Bruk sosiale medier til markedsføring og salg

Å bygge tillit og lojalitet hos kunder gir bedriften din kredibilitet.

Sosiale medier har utlignet konkurransen når det kommer til markedsføring og kommunikasjon. Din bedrift kan, uansett størrelse, fortelle sin historie og vise sin ekspertise på en global skala (om relevant og ønskelig), i nåtid og til en veldig lav kostnad.

Her er noen tips til hvordan du kan benytte sosiale mediekanaler som Facebook og Pinterest, for å øke ditt publikum og din kundebase. I tillegg bygger du merkevare og bedriften videre, på en strategisk måte.

Hvorfor sosiale medier?

Tradisjonelle former for markedsføring har sunket i verdi og viser seg mindre effektive, men bedrifter kan nå benytte sosiale medier til å knytte seg til forbrukere og dem som påvirker disse, på positive måter. Nøkkelen til å lykkes i sosiale medier handler om å fokusere på hvordan du kan bruke de rette verktøyene mer effektivt for å:

  • øke synligheten av din personlige merkevare eller bedriftens merkevare
  • bygge og ivareta personlige og profesjonelle nettverk
  • utvikle og styrke forhold til kunder og innflytelsesrike mennesker
  • engasjere i nåtid med toveiskommunikasjon; svare kunder direkte og raskt
  • publisere og distribuere eget innhold, som viser din ekspertise
  • dele gode lenker til relevant informasjon som skaper verdi for dine kunder
  • kommunisere med følgere

Å forstå sosiale medier

Sosiale medier kan deles inn i to deler:

1. Deltagelse; hvor du er tilstede i sosiale kanaler – der du gir kontinuerlig verdi til et nettsamfunn, i form av å:

· dele andre folks innhold på Facebook og LinkedIn, eller å retvittre dem dersom du er på Twitter

· svare på henvendelser/spørsmål dersom du kan hjelpe, enten det er direkte relatert til din bedrift eller ikke

· delta i samtaler på et spesifikt tema (i for eksempel grupper på Twitter eller LinkedIn)

· legge igjen interessant og relevante kommentarer på utvalgte blogger du leser eller podcasts du hører på

· promoterer andre folks bedrifter og saker (for eksempel dersom det er en event eller god sak du kan dele via dine nettverk – dette kan også gagne deg)

Sørg for at du lytter før du deltar i sosiale samtaler. Bli kjent med tonen og nyansen i hvert enkelt nettverket som du ønsker å delta i.

2. Skape og dele innhold; som informerer, styrker, utdanner og/eller underholder. Innhold som kan tiltrekke de rette menneskene til din merkevare, potensielle kunder, så vel som dem som påvirker disse.

For å fungere må innhold som publiseres og fremmes i sosiale medier skapes med målgruppen/publikum i tankene (derfor er det viktig å forstå hvem du forsøker å kommunisere med og hvor de befinner seg på nett).

Definer dine kunder før du lager innhold og sørg for at du har en markedsplan.

Skape innhold med kunden i tankene

Innholdet ditt bør være relevant, brukbart og det må skape verdi. Det kan være informasjon som besvarer folks spørsmål eller dekker et behov de har relatert til din bedrift, eller det kan handle mer om å tilby kunnskap og vise din autoritet og ekspertise. En regnskapsfører kan for eksempel publisere et blogginnlegg med sine tips om hva man bør tenke på i forbindelse med selvangivelsen. Eller en skole kan informere om hva man kan forvente seg og hvordan man bør forberede seg til eksamen.

Når du har laget innhold må du vurdere hvor du skal publisere det blant mengden av plattformer. Noen kanaler er mer personlige, mens andre er bedriftsrettet. Publiser riktig innhold i rett kanal for størst effekt, og bygg din tilstedeværelse i disse nettverkene.

Les også: Hvilke sosiale medier skal du være på