Idium | 02/04/2020
Hvordan skriver man overskrift til annonser på Facebook som fører til klikk? Det lurte jeg på siden jeg selv jobber med det, så da var det bare å undersøke og teste ut da.
Ingen tips kan fungere for alle alltid. Man finner ut av mye ved å prøve (og feile) selv. Dessuten er alle målgrupper forskjellige og det er du som kjenner ditt unike publikum best. Men jeg håper uansett å kunne inspirere deg til å teste noe nytt.
Her er noen av de tingene jeg har funnet ut i min prøving, feiling og ved å lese utallige artikler:
Å bruke tall er en kjent strategi i både journalistikk og reklame. Overskrifter med tall tiltrekker oss, og er ofte en klikkvinner.
I følge moz.com er det en 36% større sjanse for at noen klikker på en annonse med et tall.
Artikkelen 5 tips to improve your headline click-through rate forteller at oddetall gir 20% flere klikk.
Tips: oddetall gjelder også når man lager punktlister
Innimellom trenger de fleste av oss en liten dytt i riktig retning. Det å ha en annonse som har et tids-/begrenset tilbud kan gjøre at folk bestemmer seg der og da.
Å skrive en vag overskrift er noe vi markedsførere er ganske gode på, også overkreative varianter som muligens er morsomme eller smarte, men som ikke sier det kunden faktisk trenger å vite.
Får du ikke frem poenget ditt blir tilbudet ditt muligens borte i mengden.
Å klare å skrive en tiltrekkende overskrift er en utfordring. Les gjerne: 8 tips til fengende overskrifter.
Hvis folk skal trykke på lenken din må overskriften være interessant nok. En retningslinje kan være å holde overskriftene mellom 60-100 tegn.
Mange velger å bruke samme budskap flere ganger i en annonse, kanskje bare ordlagt litt forskjellig.
Facebook deler at det er høyere engasjement på overskrifter som er så korte som 25-40 tegn.
Når du skriver overskrifter på Facebook bør du fokusere på å skape noe som er lettforståelig og verdiorientert.
Selv om det er viktig at en Facebookannonse-overskrift er lettforståelig er det også viktig å inkludere en klar fordel.
Altså, overskriften bør si hva folk får om de klikker på annonsen.
Noen spørsmål du kan stille deg selv når du skriver overskrifter:
Ofte når man gjennomfører A/B-testing er det for å finne ut hvilken CTA som fungerer best. Altså hva tiltrekker folk til å gjøre det vi ønsker at de skal.
Skap en overskrift som gjør det klart for folk at de må handle nå.
Når du skal lage en call-to-action-tekst kan du spørre deg selv:
Du må altså ikke bare tenke på hva du vil ha frem, men hva som betyr noe for dine kunder.
Typiske handlingsfremmende CTA kan være:
Spørsmål gjør folk nysgjerrige. Er vi nysgjerrige så klikker vi.
Vi er skapt til å ville finne svar på og informasjon om ting. Så klarer du å stille rett spørsmål vil folk klikke.
Eksempler på overskrifter og tilhørende tekst:
(alle disse har Idium brukt tidligere, og det er helt klart nr. 2 og 3 som fungerte best)
Siden 7 tips er mer tiltrekkende enn 8, ble det artikkelens navn, men her kommer tips nr. 8, eller la oss heller kalle det et bonustips! ;)
Når du skriver Facebookannonse-overskrifter er hvert eneste ord viktig.
Å bruke superlativer er det typiske valget dersom man vil skrive det som kalles clickbait-overskrifter.
Men mange superlativer kan ha motsatt effekt og gjøre at folk ikke gidder å klikke.
Selv om det ikke kommer til å fungere for alle bransjer eller type overskrifter, kan man la seg inspirere av det.
Noen ord du kan vurdere er:
Man bør unngå utropstegn i større grad i blogginnlegg, på nettsider og artikler, men overskrifter med utropstegn i annonser derimot kan være effektivt.
I tillegg er det i følge Outbrain dobbelt så effektivt med tre utropstegn enn bare ett.
Jeg tenker at det kommer veldig an på bedriften og hva man annonserer for. Er det en annonse rettet mot privatpersoner med et godt tilbud kan det være mer passende enn dersom du jobber i B2B-markedet.
Du har skjønt det nå, overskriften er viktig. Veldig viktig. 80% leser ikke mer enn overskriften.
Prøv deg frem, tenk som kunden din og lag overskrifter som får folk til å klikke.
Lykke til med jakten på klikk! Jeg heier på deg :)