Forskjellen på slutten av det 20. århundret og dagens situasjon er stor. Da vi den gang var nødt til å kjøpe avisen for å lese gårsdagens nyheter, går vi i dag rundt med en blanding av et leksikon, en datamaskin og et virtuelt samfunn i lommen. Da vi den gang da fikk postkassen full av flygeblad og reklameaviser, blir vi i dag utsatt for reklamer som beveger seg overalt hvor vi ferdes i den digitale verden. Men er det likevel så ulikt?

Anders-Berg-Idium-rådgiver

Butikkinnredning

Har du også opplevd at det i en fysisk butikk (uansett om det er klesbutikk, elektronikkforhandler eller dagligvarebutikk) var vanskelig å finne frem til det du så etter eller at det bare var ekstremt rotete? Tenkte meg det. Når vi i dag handler mer og mer på nett, er det viktig at nettstedet ditt ser innbydende ut, på samme måte som det er viktig at klesbutikkene ser flotte ut, med de kuleste nyhetene på utstilling. På samme måte som at det finnes fysiske butikker som er rotete, finnes det også nettbutikker som er lite oversiktlige, er vanskelig å navigere i og som oppleves som lite brukervennlige. Tror du det er tilfeldig at det er de flotteste butikkene som selger best? Kanskje har du selv jobbet i en klesbutikk eller interiørbutikk og har brukt sene kvelder og mye energi på å innrede butikken din? Da forstår du at strukturen av nettbutikken din er like viktig for den som skal handle. Er det noe som irriterer forbrukere i en kjøpsprosess, så er det unødvendige hindre for kjøp. Noen eksempler kan være om klær ikke er sortert i størrelser i fysisk butikk, eller at man ikke kan filtrere utvalget i nettbutikken på for eksempel merker eller produktkategorier. Digital butikkinnredning kan du lese om i vår gratis e-bok: 10-trinns sjekkliste for redesign av nettsider

 

Servicepersonell

På slutten av de 20. århundret var det de beste selgerne som ble ansatt. I dag bør vi investere i de beste verktøyene for å øke service og tilgjengelighet på nettsiden vår. Vi ønsker å få bedre konvertering på de som besøker nettstedet vårt og da er vi nødt til å være brukervennlige. Det er heldigvis ikke så komplisert å legge til rette for dette, så lenge vi forstår målgruppen vår. Det hjelper ikke å tro at alle besøkende forstår hvordan nettstedet vårt skal fungere, til tross for at det virker helt opplagt for deg hvordan du skal finne frem. Et godt tips er å be venner og familie om å se over nettsiden din. Gi dem noen oppgaver som: ‘finn frem til tjeneste/produkt x’ eller ‘finn kontaktinformasjon’. Slik kan du få en oversikt over mulige feil eller mangler og gjøre siden mer brukervennlig.

 

Enkel tilgang på hovedtelefonnummer og e-postadresse er en minstekrav, men hvis du ønsker å ta kommunikasjonen et stykke lengre er chat ekstremt effektivt og brukervennlig. Chat-generasjonen,  de som har vokst opp med MSN Messenger, Facebook og SMS (f. 1985 og senere) hater å snakke i telefon, men flere og flere eldre viser seg også å foretrekker chat som kommunikasjon på nettsider. Du kan lese mer om chat her: Derfor bør du ha live chat-funksjon på nettsidene dine

Har du nettbutikk er det også smart å ha de beste og tryggeste betalingsløsningene.

Beliggenhet

Da jeg var liten dro vi på det lokale kjøpesenteret for å lete etter inspirasjon og for å kjøpe de tingene vi trengte. Enten det var klær, elektronikk eller mat vi skulle ha så pakket mamma og pappa bilen full av barn og barnevogner og kjørte til de fysiske butikkene som var i nærheten. Det var for såvidt en sjarm forbundet med dette. Barna løp rundt og så på spennende leker, vi spise gode boller på bakeriet som lå i midten av kjøpesenteret og vi brukte noen timer på prosessen. Nå vel. Den gang da og like viktig nå så slåss butikkene om de beste plasseringene. Det jeg tidlig lærte var at butikkene som lå nært knutepunkter eller på andre måter sentralt, ble mest besøkt. Ikke nødvendigvis på grunn av utvalget, men fordi det var lettest. Vi mennesker søker alltid den letteste løsningen. Hvis det var to identiske butikker i byen, ville du mest sannsynlig ikke reist til den som lå 20 minutter unna i bil dersom den andre lå 250 meter unna huset ditt. Som leverandør på en messe ønsker man ikke å bli plassert lengst inne i lokalet bortgjemt i en krok. Eiere av fysiske butikker vet at det koster mer for best mulig plassering. Tilgjengelighet er stikkordet. Tilgjengelighet i 2017 handler ikke lengre bare om hvilken butikk som er nærmest husdøren din, men hvilken butikk som først dukker opp i søkeresultatet på Google når du leter etter et gitt produkt eller tjeneste. På samme måte som du velger en fysisk butikk i nærheten, vil du mest sannsynlig velge en nettbutikk som havner høyt i søkeresultatets første side på Google.

 

Hvordan kan du så øke synligheten din i søkemotorene? Enkelt forklart gjøres det ved å optimalisere forutsetningene for å bli sett. Selger du sko, og du ikke har informasjon om sko i nettbutikken din, nei da vil du aldri få besøk via Google. Så enkelt er det. Derfor foreslår jeg at du du leser om SEO-arbeid og søkemotormarkedsføring her: SEO og betalt søk – best sammen og Bedrifter og SEO 

 

Markedsføring

Det snakkes om en jungel av muligheter for å nå de rette kundene. Det sies også at du må jobbe med markedsføring hver dag om du skal kunne holde følge med trendene og det nyeste av teknologi. Det er helt riktig. Heldigvis trenger du ikke å vite alt, du trenger bare å få hjelp av noen som har det som sin jobb å vite ‘alt’.

 

Skal vi sammenligne mulighetene man hadde på 90-tallet så kan vi kalle sammenligne flygebladene som hang på lyktestolper og annonsene i lokalavisen med displayannonsering. Forskjellen er at vi i dag kan velge hvem som skal se flygebladene og avisannonsene våre og når de skal se dem. Vi har mulighet til å spisse budskapet og vi kan skille på kjønn, interesser, alder og bosted. I tillegg annonserer vi nåtid. Annonser i lokalavisen kan selvsagt fortsatt lønne seg, men en dyr helside med tilbud på barbermaskiner er ikke nødvendigvis kostnadseffektiv. Når vi setter opp en annonse på Facebook kan vi velge at barbermaskinen skal vises for menn i alderen 20 til 60. Eller faktisk kun til kvinner dersom den markedsføres som den perfekte gaven til “mannen i ditt liv”. Du kan ha flere annonser på samme produkt, men med forskjellig budskap. Og har du ikke nettbutikk, kan du velge at annonsen kun vises til den målgruppen som bor innenfor 5 km av butikken din.

 

Selv om noen av oss fortsatt får postkassen full av tilbudsaviser, får flere av oss i dag lignende tilbud i innboksen vår. Du som bedriftseier kan dra stor fordel av dette. Du kan sette opp ulike nyhetsbrev for de ulike segmenter av kundemassen din. Eier du en gullsmedforretning kan du for eksempel sende ut et nyhetsbrev til dine mannlige kunder og tilby julegavehjelp 4 dager før julaften.

 

Noe annet som gjør digital markedsføring enda bedre er at du kan måle effekten av nyhetsbrev og annonsering. Da vi på 90-tallet ikke visste hvordan mange som faktisk tok med seg kundeavisen inn på kjøkkenet (og ikke kastet den rett i søpla), kan vi i dag se hvor mange som har åpnet nyhetsbrevet, samt hvor mange som har utført en handel etter å ha lest det. Du kan lese mer om nyhetsbrev her: Øk omsetningen med nyhetsbrev

 

Nye muligheter

Det som i største grad skiller markedsføringen fra 90-tallet og i dag er altså mulighetene for analyse og sporing. I tillegg til muligheten for å bli med din potensielle kunden gjennom hele kjøpsprosessen. Blant annet i form av remarketing. Du kan lese mer om dette her: Forlater kunden din handlekurven

 

Da vi på 90-tallet kjøpte en annonse i en avis visste vi ikke om det var på grunn av den at vi hadde 20% høyere omsetning i butikken, eller at telefonen ringte litt mer enn uken før. Vi kunne anta det, men vi kunne aldri være 100% sikre. Men i dag kan vi med 100% sikkerhet si at salget har økt med 20% på en helg grunnet for eksempel annonsering på Facebook fordi vi har verktøy som måler dette for oss. Du kan lese mer om analyse her: Hvorfor skal jeg bruke Google Analytics?

 

Kanskje markedsføringen ikke har endret seg så drastisk siden 90-tallet. Vi har bare mye større muligheter til å nå rett målgruppe, til rett tid, på deres premisser. Dette lever jeg av. Målet mitt er å få mest mulig ut av mine kunders markedsføringskroner. Hos Idium kaller vi det lønnsom markedsføring.

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?

  • Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.