Selv de som jobber med Facebook til daglig føler at det er mye å holde styr på med endringer, oppdateringer og alle mulighetene kanalen tilbyr. Men det er viktig å følge med dersom du skal få best mulig utbytte av markedsføringsmulighetene.

Her er noen av mine beste tips til hvordan du kan henge med i svingene:

Bruk Facebook selv

Bruk Facebook selv for å bli kjent med hvordan man kommuniserer i nettverket.Om du ikke allerede er en aktiv Facebook-bruker bør du bli det nå! Dersom du skal bli en god markedsfører på Facebook må du forstå kanalen. Du kan lese så mange artikler om markedsføring du bare vil, men praksis må til om du skal se faktiske resultater.

Du må forstå hvordan folk kommuniserer i kanalen, se på det visuelle uttrykket og tenke som en forbruker. I tillegg må du se på hvordan Facebook fremstår på forskjellige enheter (mobil, nettbrett og stasjonær).

Start med å følge andre bedrifter. Lik Facebook-sidene til firmaer eller kjendiser du liker, men også konkurrenter. Engasjer deg i innholdet som deles og se på hvordan folk kommuniserer med bedrifter.

Du burde også bli medlem av Facebook-grupper innen temaer som interesserer deg og som kan inspirere.

Se på hva som kommer i nyhetsfeeden din og hvilke annonser/sponset innhold som dukker opp. Følg også med på hva dine venner deler av lenker eller annet innhold fra bedriftssider. Du kan lære masse av å se hva andre engasjerer seg i.

Dersom Instagram også er en kanal du satser, eller skal satse, på er det viktig å følge med på hvilket innhold som deles her også. Facebook eier Instagram noe som gjør annonsering i de to kanalene enda enklere. Les også: 6 grunner til at du skal bruke Instagram til markedsføring

Etterhvert som du blir mer bevisst på hva du ser på Facebook og ser på innholdet med en markedsførers øyne vil du på naturlig vis plukke opp hva som fungerer og ikke. Denne kunnskapen kan du så forme om til din egen markedsføringsstrategi for Facebook.

Dette tipset gjelder selvsagt ikke bare Facebook, men alle sosiale medier. Dersom du skal benytte en nettverk så observer og lær hva som gjelder for hver enkelt kanal.

 

Følg med på nyheter om Facebook

Facebook gjør stadig endringer og alle endringer påvirker hvordan brukeropplevelsen er og derfor også din markedsføring.

Dersom du ikke liker å lese engelske artikler finnes det mange norske blogger som holder deg oppdatert, men Facebook har selv en blogg der alle nyheter kunngjøres.

Slik ser forsiden til Facebook sin blogg, Newsroom, ut.

Alle er individer

Det er tusenvis av artikler og blogginnlegg som forteller deg hva du burde eller ikke burde gjøre når du skal markedsføre på Facebook. Det er derfor viktig å tenke på at uansett hvor bra den kilden er, er det ikke sikkert det passer for din bedrift.

Det som fungerer for en bedrift kan være bortkastet tid (og penger) for en annen. Det er ikke alltid lett å vite hva de forskjellige tingene er, men noe vil du garantert bare vite selv (det er tross alt du som kjenner din bedrift best) og da kan du gjerne hoppet over det rådet.

Men, og det er jo alltid et men, eller hva?! Dersom du har ansatt noen til å markedsføre for deg, vet de forhåpentligvis hva som fungerer og ønsker å hjelpe bedriften til å lykkes.

 

Forsøk deg på noe nytt hver dag

Liste over hva man bør prøve.Dette er et vanskelig og krevende tips å gjennomføre.

Vi kan alle oppleve å få en overdose av (god) informasjon uten at vi klarer å gjøre noe med den.

Istedenfor å lese en ny artikkel om markedsføringstips hver dag blir du flinkere til å utføre og forbedre markedsføringen dersom du faktisk gjennomfører noe av det du leser. Du kan selvsagt tilpasse hvor ofte du prøver nye ting avhengig av hvor hektisk timeplan du har eller hva du håper å oppnå.

Selv om jeg setter pris på at du leser dette blir du ikke bedre på å markedsføre ved kun å lese, du må sette ting i praksis også. Så; mer handling, mindre lesing.

Et ekstra tips er å lage en oversikt over alle tips du ønsker å gjennomføre og så krysse av etterhvert som du tester dem.

 

Eksperimentere, prøve og forsøk

Ja, her var det fine synonymer i overskriften, og det var for å si: prøv og prøv igjen. Et fåtall lykkes på første forsøk.

Å eksperimentere kan være veldig verdifullt, spesielt med tanke på annonsering. Når du prøver ut forskjellige taktikker kan det hjelpe deg til å knekke koden for hva som fungerer best for ditt publikum. Noe som igjen gjør det lettere å legge fremtidige strategier for ditt arbeid i kanalen.

Selv om noe fungerer godt kan det hende at en liten endring kan gi et betydelig bedre resultat, men det kan du jo bare finne ut dersom du prøver deg frem.

Har du tenkt til å gjøre all markedsføring selv kan det uansett lønne seg å ha en workshop med et mediebyrå eller et firma som har dette som spesialitet slik at dere sammen kan kartlegge hvor du lettest begynner forsøkene. I tillegg får du garantert verdifulle innspill du muligens ikke selv hadde kommet på.

 

Facebook Business Manager

Facebook Business ManagerFacebook kan være en distraherende tidstyv. De fleste av oss har nok opplevd å bare skulle “sjekke nyhetsfeeden litt” og vips, der var den timen borte (for alltid). En måte å ikke bli distrahert av alt innhold som deles er å gå rett inn i Facebook Business Manager og jobbe med markedsføringen derfra. Her har du tilgang til siden din, innsikt (statistikk), annonseverktøy osv.

 

Analyser jevnlig

Å vite hva som fungerer eller ikke er den beste måten å spisse strategien din på, så følg med på Facebook Innsikt regelmessig. Du får blant annet oversikt over engasjement og rekkevidde på dine innlegg. 

 

Få tilbakemelding fra ditt publikum

La de viktigste menneskene for din strategi – ditt publikum – hjelpe deg med markedsføringen på Facebook ved å spørre dem hvilket innhold de ønsker fra deg.

Du kan enkelt gjøre dette ved å stille et spørsmål, lage en mini-undersøkelse eller lodde ut en premie (sørg bare for å holde deg til Facebook sine regler).

Uansett kan du på denne måten forhåpentligvis får svar på hva folk ønsker mer av eller hvorfor de ble følgere.

 

Snakk med noen

En workshop eller møte med et mediebyrå kan vise seg veldig verdifullt.Jeg har vært inne på det tidligere i dette innlegget, men det å kontakte et firma som spesifikt jobber med å hjelpe bedrifter med markedsføring kan være veldig verdifullt.

Det er en grunn til at du jobber med akkurat det du gjør og for hvorfor dine kunder tar kontakt med deg istedenfor å gjøre alt selv, og det kan hende at du bør vurdere å la noen andre ta seg av din markedsføring.

Mulighetene er mange avhengig av dine ønsker, budsjett og behov. Kanskje trenger du kun én workshop for å komme i gang eller kanskje det er lurt å sette bort annonseringen. For noen vil det uten tvil være mest lønnsomt å la profesjonelle markedsførere gjøre sin jobb for å få mest mulig ut av hver eneste markedsføringskrone.

 

Uansett hva som er rett for deg, så ønsker jeg lykke til og håper tipsene både inspirerer og skaper gode resultater.

Lykke til! :)

Gratis-e-bok-sosiale-medier-idium