illustrasjon av Google Min Bedrift

Bli mer synlig med Google Min bedrift

Google My Business, eller Google Min Bedrift (GMB), er en plattform som gir deg full oversikt over flere av dine viktigste plattformer i Googles nettverk. Er du kjent med Google+ local, er GMB på mange måter en fornyelse og forbedring som sørger for at din bedrift er til stede i rett øyeblikk, til rett tid. Plattformen er i tillegg enkel å bruke.

Med Google Min Bedrift får du oversikt og tilgang til dine andre oppføringer i Google Maps, Google+ og Youtube, samt andre muligheter – alt lagt til rette for at din bedrift enkelt skal kunne håndtere og ha oversikt over tilstedeværelsen i Googles nettverk. Nedenfor vil jeg kort oppsummere fem viktige grunner for hvordan Google Min Bedrift kan hjelpe deg og hvorfor det er aktuelt for din bedrift:

1. Oppføring i Google Maps for lokal synlighet

Finner ikke potensielle kunder din bedrift i Google Maps kan du fort miste potensiell inntekt.

Søkevaner endres stadig, og ser vi på statistikk for lokale søk ser vi at søkefrasen «near me» har økt kraftig de siste 2 årene i USA. I Norge er ikke søkefrasen like utbredt med den tilsvarende frasen «Nær meg», men det er en statistikk som likevel kan være interessant å ha i bakhodet for fremtidige trender.

Her til lands finner vi i større grad spesifiserte lokale søk som «Restaurant Majorstuen», «Bensinstasjon Hønefoss» eller «Frisør Holmestrand», hvor Google forsøker å finne det mest relevante søkeresultatet. Er du ikke på Google Min Bedrift kan du fort komme bakerst i køen sammenlignet med de som har en oppføring i Google Maps.

Så uansett om du driver virksomhet som bilforhandler, regnskapsfører eller fotograf er det viktig å være tilgjengelig i Googles kartsystem, for synlighet og for nå potensielle kunder som ønsker å vite om relevante bedrifter i nærheten, som kan løse deres problem.

2. Aktiv bedriftsprofil i Google+ = synlighet på flere flater

Din GMB-profil vil ha en del overlapp med din Google+ side. På bakgrunn av dette kan det være en god idé å publisere innlegg i en jevnlig. En aktiv bedriftsprofil i Google+ vil kunne hjelpe deg med å nå ditt publikum på flere flater, samtidig som nettverket fører til rask indeksering igjen som sørger for at ditt innhold kommer fort frem på resultatsiden.

Her kan du publisere bilder, bedriftsinformasjon, salgsinformasjon – alt etter hvilken målgruppe du ønsker å nå.

Selv om Google+ ikke vil levere de samme resultatene som Facebook, vil en tilstedeværelse gi positive signaler til søkemotoren, som igjen kan føre til bedre rangering i Googles treffliste.

3. Positive anmeldelser kan påvirke din rangering

I tillegg til å vise nøyaktig hvor du holder til, vil du også legge til rette for flere besøk ved å høste inn positive anmeldelser av din bedrift. Hvis Google ser en GMB med 20 positive anmeldelser, vil de ønske å vise frem dette nettstedet fremfor en GMB uten anmeldelser. Gjennom Google Min Bedrift får du både oversikt og kan svare på eventuelle tilbakemeldinger kunder har til din bedrift.

Det er aldri feil å spørre kundene om å gi deg en anmeldelse av din bedrift etter endt transaksjon – La anmeldelsene gjøre jobben med å selge inn din bedrift.

4. Effektiv annonsering med Google Ads

Om du har eller skal sette opp annonsering i Google Ads er det fordelaktig å ha Google Min Bedrift fra før. Din kontaktinformasjon, i form av besøksadresse og telefonnummer, kan enkelt kobles sammen med annonsene dine. Dette kan resultere i at annonsen får mer plass i trefflisten (fremstår som mer fullstendig), som igjen kan føre til flere klikk på din annonse.

Ekstra tips: Husk å oppdatere bedriftsinformasjonen!

Har du allerede satt opp din Google Min Bedrift-konto er det viktig å alltid ha oppdatert bedriftsinformasjon.

Har dere endret telefonnummer, e-postadresse eller besøksadresse den siste tiden?

Korrekt informasjon til rett tid er en nøkkelkomponent for en god opplevelse av din bedrift, og ikke minst øke sannsynligheten for konvertering. Viser din bedrift feil adresse, kan det i verste fall føre til at kundene ikke finner din bedrift og derfor ikke anser den som like troverdig lenger.

Ta gjerne kontakt om du har andre spørsmål om Google Min bedrift, eller om du ønsker å sette opp en bedriftskonto gjennom Idium.