Vurderer du å starte en nettbutikk eller kanskje du har en allerede? Det er mye å stilling til når du skal selge produktene dine på nett. Her har jeg samlet noen tips til hva du bør tenke på for å lykkes med din nettbutikk.

Noen som betaler i en nettbutikk

Ha en klar strategi

Sett deg klare mål for hva du vil oppnå, hvem målgruppen din er og hvordan dine potensielle kunder skal finne frem til nettbutikken din.

 

Tenk brukervennlighet

En feil mange gjør er å ha for mye fokus på nettbutikkens design og utseende i stedet for selve brukeropplevelsen på siden. Se nettsiden med kundenes øyne; hvordan skal de navigerer på siden, hva leter de etter og hvor, og hvordan kan du optimalisere kjøpsprosessen slik at kjøpet faktisk gjennomføres?

 

Menystruktur

For at nettbutikkens besøkende enkelt skal finne frem til produktene de leter etter, er du avhengig av å ha en god menystruktur på siden. Kategoriser produktene dine på en måte besøkende forstår. Du kan ha de beste produktene til de beste prisene, men dersom ingen finner frem til dem vil de besøkende raskt forlate nettsiden din, og kanskje heller gå til en konkurrent.

 

Søkemotoroptimalisering

At nettbutikken din er synlig i relevante søk har selvsagt mye å si for trafikken og konverteringen på siden. Legg inn litt ekstra krefter på søkemotoroptimalisering og følg med på aktuelle søketrender.

 

Produktpresentasjon

Gode, høyoppløselige produktbilder er en selvfølge. Men visste du at forbrukere, spesielt kvinner, liker å se bilder av produktet i et miljø?

 

Produktspesifikasjoner

Jo flere detaljer du kan komme med om produktet, jo lettere er det for kunden å ta en beslutning. Ved å ha gode produktspesifikasjoner vil du også motta mindre spørsmål på e-post og i de andre kanalene du bruker for å kommunisere med kundene dine.

 

Analyser dataene

Bruk analyseverktøyet Google Analytics for å overvåke brukerflyten, spore konverteringer og samle inn alt av data som kan hjelpe deg å optimalisere nettbutikken din.

Les også: 4 enkle tips for bedre konverteringsrate i nettbutikken din

 

Kontaktpunkter

Sørg for at du er tilgjengelig for kundene når de trenger deg. En chatløsning på nettsiden din, for eksempel, vil bidra til å løfte kundeopplevelsen, men også fungere som en salgsstøtte.

 

Andre ting du selvsagt må ta stilling til er betalingsløsninger, levering og integrasjoner mot andre systemer. Les mer om dette i blogginnlegget «Skal du ha nettbutikk må du tenke gjennom disse tingene».

 

Vi kan hjelpe deg med en komplett nettbutikk, kontakt oss i dag!