Digital markedsføring

Digital markedsføring i 2018

Lurer du på hva du bør investere i av digital markedsføring i 2018? Vi har tatt en titt inn i fremtiden og sett på hva som kan bli de store markedsføringstrendene i 2018.

Video

Etter flere år med vekst så blir det ikke mindre populært med video neste år heller. Vi konsumerer video x antall ganger raskere enn tekst og er den desidert mest foretrukne innholdskanalen blant brukerne. I dag kan alle produsere og redigere video uten at det tømmer markedsbudsjettet eller stjeler mye tid, så lenge du har en smarttelefon er allerede mye av jobben gjort.

Data

Den nye personvernforordningen, også kalt GDPR, som trer i kraft 25. mai kommer til å ha stor påvirkning på markedsføringen i 2018. Loven som trer i kraft kommer til å føre til store datatap i markedet og mange må finne nye metoder for å nå ut med sitt budskap til ønsket målgruppe. Så for mange bedrifter vil det første halve året dreie seg om å oppdatere databasen sin om de allerede ikke har gjort det, og å få tydelige opt-ins.

Beacons

Skal vi tro vår egen klarsynthet vil dette bety at geografisk tilnærming – beacon-teknologi – kommer til å bli mer brukt neste år. Nettopp fordi dette er målrettet annonsering som ikke distribueres ved hjelp av persondata, men brukernes lokasjon. Beacons er små sendere som sender varsler til din telefon via Bluetooth når du er innenfor en radius på ca 50 meter, og kan sende deg relevante annonser basert på din lokasjon. Er du for eksempel Coop-medlem, og går i nærheten av en Coop-butikk, kan du bli varslet om ukens gode tilbud på telefonen din.

Micro moments

En annen ting som antakelig vil blomstre på grunn av GDPR er Micro moments-markedsføring, i mangel på et bedre ord. Vi bruker i gjennomsnitt over fire timer på smarttelefonene våre hver eneste dag, og blir bombardert av budskap på e-post, i annonser, chat og meldinger, pushvarsler, i nyhetsfeeder, og vi klarer rett å slett ikke å konsumere mer innhold enn det vi allerede gjør. Micro moment-markedsføring handler altså om å nå forbrukeren med riktig budskap til riktig tid, og å skape et engasjement når du først har fått deres oppmerksomhet. Du har bare 2 sekunder på å fange forbrukerens oppmerksomhet og formidle et klart budskap som er relevant og interesserer. Innholdet ditt skal gi verdi og kunne konsumeres raskt.

Innhold har blitt en nødvendighet

Og dette er en av grunnene til at innhold er viktigere enn aldri før. Innholdsmarkedsføring vil til neste år også bety å lage interessant innhold som engasjerer. Men hva betyr egentlig det? Først og fremst må vi flytte fokus, for til nå har vi laget innhold som skal generere både leads og salg. Vi må heller tenke på hva innholdet vi lager kan gjøre for dets publikum. Kan det informere, underholde, opplyse, besvare, debattere eller engasjere mottakeren?

Nye annonseflater

2018 kan bli året det åpnes i større grad for programmatisk annonsekjøp i de tradisjonelle kanalene som for eksempel radio og TV, men også at det åpnes for annonsering på hittil ganske urørte flater som blant annet podcaster og smarttv.

SEO er fortsatt viktig

Selvfølgelig bør du fortsatt være synlig i søkeresultatene når folk bruker nøkkelord som er relevante for ditt virke. Men noe du også bør ha i tankene er at stemmesøk økte med 22 prosent i 2017 og kommer til å fortsette å øke i det nye året. Hva skiller stemmesøk fra søk gjort med tekst? Kort oppsummert vil et tekstsøk ofte være korte og enkle, med fokus på nøkkelord. For eksempel «Blomster Drammen. Tilsvarende ser vi at stemmesøk gjerne benytter lenger søkefraser som «Hvor kan jeg kjøpe blomster i Drammen?».

Ønsker du en helhetlig strategi for din markedsføring?

Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!