Telefon i en hånd

Viktig med design for mobil først

Vil du bygge en ny nettside som skal være bedriftens digitale fjes? Eller vurderer dere å oppgradere en eksisterende nettside? Uansett bør du forstå viktigheten av å lage et design med tanke på mobil først. Det finnes mange artikler og undersøkelser som fremhever konkrete fordeler ved ‘mobile first’ design.

Du har garantert hørt begrepene ‘mobilvennlig’, responsivt design og så videre. Er du som folk flest, så tenker du kanskje at det er omtrent det samme, men det er altså ikke det. La oss se på forskjellene:

Mobilvennlig design

Å ha et mobilvennlig design betyr at en besøkende opplever brukervennligheten ved å kunne gjøre omtrent det samme på en mobil enhet som de hadde kunnet på en desktop, med minimal påvirkning på sidens lastetid og funksjonalitet. Selv om det ikke alltid er mulig for en mobilversjon å gjenspeile all funksjon fra en desktopversjon, vil en mobilvennlig side dekke majoriteten av mobilbrukernes behov. For eksempel vil en desktopversjon har store bilder på hjemmesiden, mens bildene i en mobilversjon vil være nedskalerte eller fjernet. Bilder på en desktopversjon kan vises horisontalt, mens på mobil vil de vises vertikalt. Ved å bruke mobilvennlig design vil man muligens miste noe av funksjonaliteten en desktop tillater, men dette er vanligvis funksjoner som ikke benyttes like ofte eller trengs i samme grad på mobil. Nettsider som ikke er tilpasset mobilbrukere vil mest sannsynlig merke nedgang i besøk, samt kortere økter og lavere engasjement som et resultat av lengre lastetid på siden og dårligere funksjonalitet.

Responsivt design

Responsivt webdesign omfatter ikke bare ideen om mobilvennlig design, men er også et bredere begrep som brukes for å definere designet av nettsider som tilpasser seg enhver skjerm. Når en nettside er bygget for responsivt design er målet å gi en optimal opplevelse for alle brukere, uansett hvilken enhet de er på. Hovedforskjellen mellom de to designmåtene jeg har nevnt her, er at et mobilvennlig design opprinnelig ble sett på som en ettertanke og et tilskudd til en eksisterende nettside. Responsivt design er en metode som brukes fra starten av en utviklingsprosess eller i et redesign.

Mobile first design metodologien

Nettsidedesign har lenge vært fokusert på å skape den mest optimale brukeropplevelsen for store skjermer, som desktop. Å designe for mobil først snur på dette. Ettersom bruken av smarttelefoner har økt ble det større behov for sider som ga en god brukeropplevelse. Derfor ble responsivt design en løsning der man ikke hadde behov for å ha flere varianter – en for desktop, en for mobil osv. Å designe for mobil først tar dette et steg videre, og er basert på ideen om at den optimale opplevelsen skal være via mobil fremfor en desktop. Mens bruken på desktop har gått ned de senere årene, har mobilbruken økt. Denne trenden gjør det derfor viktig å tilpasse seg utviklingen. Noen deler av en nettside som er designet for desktop lar seg rett og slett ikke gjenskape på en mobil skjerm. Så hvorfor ikke designe for en mobil skjerm først? Alt som kan ses på en mobil skjerm kan også ses på en desktop. Istedenfor å forsøke å fikse problemene som ofte henger sammen med nedskalering, vil det å starte med hvordan det oppleves på mobil ha fjernet disse begrensningene helt fra begynnelsen.

Fordeler ved å designe for mobil først

Dersom du vil at en bruker skal få best mulig opplevelse på mobil og desktop, er mobile first veien å gå. Du trenger ikke å bekymre deg for begrensninger i funksjonalitet, eller treg lastetid når man er på en mobil enhet. Google vil heller ikke straffe deg, fordi siden vil laste raskt uansett skjermstørrelse. I tillegg vil en mobile first tilnærming tillate deg å konsentrere deg om hva som faktisk er nødvendig på nettsiden din. Istedenfor å forsøke å fylle tomrom med meningsløst innhold kan du fokusere på hva brukeren faktisk har behov for, og ønsker å finne, for å fullføre en handling. Det er tross alt det du ønsker at de skal gjøre. For å opprettholde optimal funksjonalitet må du jobbe mer konkret for å sørge for at nettstedet ditt er fylt med det viktigste innholdet, samt den funksjonaliteten som hjelper din bedrift til å lykkes på nett.