Verden er mobil. Vil du lykkes med å nå din målgruppe må du ha egne kampanjer for mobil.

Mobil markedsføringskampanje.Før du begynner å legge strategi for markedsføring på mobil må du sørge for at nettsiden din er mobilvennlig. Det er fortsatt overraskende (og skremmende) mange norske bedrifter som ikke har mobiltilpassede nettsider. Sjekk om din nettside er mobilvennlig her: Googles Test for Mobilvennlighet.

En god annonsekampanje som leder til dårlige sider vil ikke fungere optimalt. Bruk deg selv som eksempel; du ser en annonse for et produkt du virkelig kan tenke deg, trykker på den, kommer til en nettside hvor du må zoome, scrolle og lete etter det du vil ha. Sjansen for at du lukker siden er stor.

Det finnes nesten alltid en konkurrent som står klar til å ta i mot den trafikken du mister.

 

Sett mål

Første steg i å sette opp en mobil markedskampanje er å sette et mål; hvem vil du nå og hva vil du oppnå?

Å kartlegge det vil gi deg noe konkret å jobbe mot, samt gi deg noe konkret å måle.

 

SEO

Neste steg er å forstå og verdsette søkemotoroptimalisering – kjent som SEO. I tillegg må du legge en strategi før kampanjen kan starte.

Selvsagt bør alle sidene av nettstedet ditt være søkemotoroptimaliserte, men spesielt de sidene som fungerer som landingssider for kampanjer.

Les også: SEO og betalt søk: best sammen.

 

Nøkkelord

Enhver bedrift som skal investere i betalt søk som en del av en mobil markedsføringskampanje må forstå hvilke nøkkelord som fungerer og hvordan søkemotorene bruker disse. Nøkkelordene bør være relevant for kampanjens målgruppe og det de søker etter i Google eller andre søkemotorer.

 

Sosiale nettverk

Du må øke dine potensielle kunders engasjementet ved å bygge sosiale nettverk. Selv om sosiale medier er tidkrevende er det verdt å investere tid på å utvikle tilstedeværelse i noen utvalgte kanaler, spesielt Facebook.

En bedrift kan, for eksempel, dele nyheter via Facebook etter å ha publisert dem på nettsiden. På denne måten får man forhåpentligvis trafikk til nettsiden, samt at det er enkelt for dine følgere å dele eller tagge innlegget om de skulle ønske det.

 

 Vil du lære mer om mobil markedsføring? Last ned vår gratis e-bok:

CTA E-bok- Mobil markedsføring del 1.