Googles 4 viktigste rangeringsfaktorer.Over 200 faktorer spiller inn når Google vurderer et nettsteds rangering i deres søkeresultat, og det være vanskelig å vite hvor man skal legge igjen mest innsats. Heldigvis vektes ikke alle disse faktorene likt, og studier fra SEO PowerSuite, Backlinko og SearchMetrics har identifisert de 4 viktigste rangeringsfaktorene for Google:

  • Innhold
  • Inngående lenker
  • Mobilvennlighet
  • Andre tekniske faktorer

Under vil vi gå gjennom hver faktor, og gi deg konkrete tips til hvordan du kan utnytte disse til din fordel.

Innhold

At innhold er Googles viktigste rangeringsfaktor er gode nyheter for både deg og dine brukere. Faktisk har dette vært svært viktig i mange år, men det er først nylig at Google har begynt å vekte høyrelevant innhold skrevet på en naturlig måte, fremfor standard “SEO-tekster” fulle av nøkkelord.

Hvordan kan jeg utnytte dette?

Et av de viktigste tipsene jeg kan gi deg er å finne ut hva dine potensielle kunder lurer på, og svar på dette gjennom nettstedets innhold. Ved å skrive slike målrettede tekster vil du kunne øke trafikken til nettstedet, verdien brukerne sitter igjen med, forbedre rangeringen i Google, og kanskje viktigste av alt, generere flere leads.

Skriv så utfyllende som mulig om hvert tema, men sørg for at teksten flyter naturlig og ikke bærer preg av å være skrevet “for Google”.
Klikk her for flere tips om å skrive for nett

Inngående lenker

Inngående lenker, eller backlinks, er lenker til ditt nettsted fra andre nettsteder. Det var lenge slik at det aller viktigste var den rene mengden lenker til ditt nettsted, noe som førte til at mange benyttet seg såkalte lenkefarmer for å bygge backlinks. Google, og de andre søkemotorene, har nå heldigvis blitt så smarte at de gjennomskuer slike påfunn – det er fortsatt viktig med en god mengde backlinks, men det må være lenker av god kvalitet. Altså må lenkene være fra relevante og legitime sider, som gjerne er mye besøkt.

Hvordan kan jeg utnytte dette?

Det første skrittet er å finne ut hvem det er som lenker til ditt nettsted i dag. Ved å benytte deg av verktøy som Google Search Console, Ahrefs og SEO Spyglass vil du få en liste med nettsteder som per i dag henviser til deg. Du vil kanskje oppdage at mengden er ganske liten, eller at nettstedene som lenker til deg ikke har noe med det du leverer å gjøre. Da er det på tide å jobbe målrettet med lenkebygging. Dette er et eget felt innen SEO, og lang mer komplisert enn hva jeg kan dekke i dette innlegget, men også her er innhold alfa omega. Ville du selv delt en lenke til et nettsted med dårlig innhold? Ved å fokusere på å lage godt innhold, og spre dette gjennom ditt nettverk av kunder, forhandlere og partnere, har ballene allerede begynt å rulle.

Mobile first

Mobilvennlighet, altså det å sørge for at nettstedet ditt også er lesbart på mobilt, har i mange år vært en forutsetning for god brukervennlighet og en viktig faktor for rangering i Google. Sent i 2016 annonserte Google at de nå vil crawle nettsteders mobilversjon først ved indeksering, noe som i praksis betyr at mobilversjonen av nettstedet ditt er viktigere enn desktopversjonen – i alle fall i Googles øyne.

Hvordan kan jeg utnytte dette?

Det første du må gjøre er å kontrollere om nettstedet ditt er mobilvennlig. Om det ikke er tilfellet, bør du umiddelbart sette i gang tiltakene som foreslås av Google. Neste steg er å sørge for at nettstedet lastes inn hurtig nok slik at de som besøker deres nettsted via mobil ikke opplever å stå fast i gjørme.

Så er spørsmålet, bør nettstedet videreutvikles med mobilbrukere som hovedfokus? Svaret er avhengig av en rekke faktorer, som økonomi, dine brukeres vaner og mye annet, men det er absolutt noe som må vurderes.

Andre tekniske faktorer

Schema, metadata, HTTPS, korrekt overskriftstruktur og ankertekster er alle eksempler på tekniske faktorer som spiller inn når det gjelder ditt nettsteds synlighet. Her kan det være lurt å alliere seg med nettsideleverandøren eller IT-avdelingen for å forsikre deg om at alt er som skal det være.

Hvordan kan jeg utnytte dette?

Ved å følge Googles egne retningslinjer er du langt på vei, og sannsynligvis et hestehode foran de fleste av dine konkurrenter. Ta jevnlig i bruk verktøy slik som Google Search Console, PageSpeed Insights og Website Auditor for å ha full kontroll over ditt nettsteds tekniske stand.

Hvor begynner jeg?

Jeg håper at denne oversikten har gjort det litt lettere for deg å finne ut hvor du bør fokusere på når det gjelder SEO-arbeidet videre. Trenger du noen konkrete tips og råd? Ta kontakt med oss i Idium for mer informasjon om hva vi kan gjøre for deg, eller bestill en gratis teknisk rapport.

Ønsker du hjelp til å bli mer synlig på nett?